”Vasa 1628”

Publicerad 2011-12-27 08:47

Serien om Vasaskeppet blir mer pedagogiskt redogörande än dramatiskt underhållande, anser DNs recensent.

Foto: SVT Serien om Vasaskeppet blir mer pedagogiskt redogörande än dramatiskt underhållande, anser DNs recensent.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

I dag är det SVT-premiär för den första av två delar i dramadokumentären ”Vasa 1628”. DN:s Lars Linder fascineras av historien, men mindre av iscensättningen.

I dag är det SVT-premiär för den första av två delar i dramadokumentären ”Vasa 1628”. DN:s Lars Linder fascineras av historien, men mindre av iscensättningen.

Det är skördetid för det andra, mer framgångsrika kapitlet i den stora äventyrssagan om regalskeppet Vasa: bärgningen. I augusti 2011 var det jämnt femtio år sedan de första spanten av skeppet stack upp ur vattnet efter att Anders Franzén och Per Edvin Fälting några år tidigare hade lyckats lokalisera det. Nu har det hunnit bli en världsattraktion, museet är Nordens mest besökta och på god väg att expandera med nya tillbyggnader.

Inte mindre än fyra nya böcker om Vasa har givits ut under jubileumsåret, och i mellandagarna firar SVT genom att sända två nya, ambitiösa dramadokumentärer av Anders Wahlgren om regalskeppets undergång och mirakulösa återuppståndelse: ”Vasa 1628”.

Det är ett ämne som intresserat Wahlgren länge, redan på 1980-talet gjorde han sin första Vasafilm som han 1996 följde upp med en mer ambitiös, 25-minutersdokumentär. Den har sedan dess visats flitigt för besökarna på Vasamuseet (och följer med som dvd i museets nya påkostade minnesbok ”Vasa. Historien om ett skepp”).

Bilderna från 90-talsfilmen utgör också stommen i de två timslånga tv-delarna, men Wahlgren har nu med hjälp av skådespelare och datoranimerade rekonstruktioner av både fartyget och den tidens Stockholm byggt ut sitt stoff med en hel berättelse om Vasadramat och dess kända och okända huvudaktörer.

Resultatet är klargörande som berättelse, men tyvärr mindre övertygande som gestaltning. Rent visuellt är det fantasieggande att få se hur staden kring det väldiga fartygsbygget mitt i 1600-talets Stockholm faktiskt kan ha sett ut: Strömmen och slottet Tre Kronor mot bakgrund av Söders på den tiden rätt glesbebyggda höjder. Fartyget självt, och den plötsliga olyckan.

Under stormaktstiden hade staden inte mer än 15.000 invånare, varvet tog upp en avsevärd yta på nuvarande Blasieholmen och rätt stora delar av stadens befolkning drogs mer eller mindre direkt in i projektet. Vid ett tillfälle gick bagare och ölleverantörer i strejk eftersom de tvingades arbeta dygnet runt för att förse fartyget med de väldiga mängder förnödenheter som krävdes.

Wahlgren har gått till stadens tänkeböcker, den tidens rättegångsprotokoll, för att hitta tidsfärg och händelser med anknytning till Vasa. Det är ett spännande material som ger en realistisk bild av det rätt eländiga livet för vanligt folk i den tidens Sverige.

Skeendet i slottet kring bygget och haveriet följer han utifrån det berömda förhörsprotokoll som visar hur alla inblandade efteråt på känt vis skyller katastrofen på andra (och eftersom kungen själv är djupt inblandad läggs locket på och alla högt uppsatta går fria).

Det är en med andra ord riktigt bra historia – problemet är bara att Wahlgren inte lyckas ge liv åt den. I formen känns filmen precis så halvhjärtad som hybridbeteckningen ”dramadokumentär” antyder. Med entonig berättarröst, stillastående tablåer och lite för tydlig modellkänsla i animationerna har det blivit betydligt mer av dokumentär pedagogik än av drama. Undervattensbilderna från verklighetens bärgning är betydligt mer sugande än de spelscener som ska föreställa 1600-tal.

Att historien om bärgningen i filmens andra del blivit en modern hjältesaga ska man med tanke på den följande succén kanske inte invända alltför mycket emot – men lite synd är det att den djupa ironin i att denna krigiska – och havererade – symbol för dåtidens förtryck putsats upp till att bli en nationellt samlande kungaklenod för 2000-talet försvinner helt.

Men annars hade kanske sponsorerna invändningar.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

cykelolyckor_500
På bara tre år ökade antalet olyckor med 56,5 procent.

Gropar och grus. Antalet cyklister som omkommer eller skadas ökar. 29  14 tweets  15 rekommendationer  0 rekommendationer

dawatashi_244119
Foto:TT

”Kom från ingenstans.” Den lokale bergsguiden Dawa Tashi, 22, överlevde lavinen på Mount Everest.

Dödlig lavin. Minst 13 personer dog i lavin på Mount Everest. 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Svenske äventyraren Oskar Kihlborg. ”Man försöker skynda sig igenom det.”

everest_144102
Foto:TT
dykare_500255
Foto:Lee Jin-Man/AP/TT

500 dykare söker efter offer för färjekatastrofen. 273 personer saknas.

Färjans kapten har gripits. Utreds för att ha övergett skeppet. 2  0 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Sms gav hopp. Pappa säger sig ha fått sms från barn på färjan. 2  0 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Passagerarfärja med 470 ombord sjönk. Stor räddningsinsats. 4  0 tweets  3 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:

Därför är stallet så mycket bättre. Överlägsenhet i inledningen av formel 1-säsongen var en gåta. 47  6 tweets  40 rekommendationer  1 rekommendationer

rosberg-244
Foto:AFP
Annons:
Annons: