Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Framåtanda på catwalken under Stockholms modevecka

Den nyss avslutade modeveckan i Stockholm andades ny energi, med målmedvetna satsningar på en öppen, könsflytande look. Det var länge sedan Susanna Strömquist såg så många kreativa kollektioner.

Fashion Week Stockholm

Om förra säsongens något svajiga modevecka handlade om att formgivarna ifrågasatte och omvärderade allt ifrån visningsformat och säsongstänk till meningen med mode, så handlade den här om nyvunna insikter, nytt självförtroende och kreativ framåtanda.

Läs mer: Modelektorn: Här är vårens trender

Det var flera år sedan vi såg en så stark modevecka i Stockholm. Med fokuserade kollektioner, energifyllda visningar och en intressant bredd.

Plötsligt verkar allt ha fallit på plats. En ny kreativ kraft genomsyrade hela veckan. Med innovationssugna modeskapare som lyfte kollektionerna till en ny nivå, unga talanger som visade på nya möjligheter och en streetwearscen som tillförde ytterligare en dimension.

Bland de många nya stjärnor som bidrog till modeveckans succé finns bland annat Anders Haal, Johannes Adele, L’Homme Rouge och Lazoschmidl, alla med olika infallsvinklar på unisex eller no gender, ett tema som genomsyrar modebilden för tillfället.

Men det var framför allt de mer etablerade modenamnen som imponerande den här säsongen. Med kollektioner som tog ut svängarna och genomtänkta catwalkupplevelser, där lokal- och modellval förstärkte budskapet.

Den nya looken bygger på golvsvepande silhuetter med vida, tygrika byxor och generösa stickade plagg i nya lager på lager-kombinationer.

En tydlig trend just nu är att verkligheten tar plats på catwalken. Eller i alla fall en illusion av verkligheten. Om modet under större delen av 2000-talet hittills handlat om att skapa en lyxkantad drömbubbla handlar nu allt istället om att lyfta fram så kallade vanliga människor, personen på gatan. Proffsmodellerna får stå tillbaka för street casting. Den ena modeskaparen efter den andra fyllde catwalken med oprövade modeller med mycket karaktär, och gärna en androgyn look.

Bland dem Carin Rodebjer. Hon gjorde comeback på catwalken i Stockholm efter flera år på New Yorks modevecka med en av säsongens starkaste visningar, i en rustik miljö i Västra stallet på Östermalm. Med mönster som tog för sig och starka färger som lila, orange och knallrött – höstens stora trendfärg. Gärna från topp till tå.

House of Dagmar förstärkte budskapet i sin modernt sparsmakade kollektion med en visning i nya Arkitekturskolans prisbelönta lokaler. Stylein imponerade med en lång, flytande silhuett och mjuka stickade plagg i en neutral palett. Ida Sjöstedt höjde nivån med en kollektion som kändes vuxnare utan att förlora i tyllglittrig signaturkänsla. Medan Ida Klamborn gick åt det tjejigare hållet med en vinnande look inspirerad av barndomens fantasier om Disneys skurkar och prinsessor.

Whyred avslutade veckan storstilat med en jättevisning i högt tempo på anrika Ulriksdals slottsteater Confidencen med streetcastade modeller i plagg som korsrefererar dam och herrinfluenser i en härlig mix av tweed, rutigt och starka accentfärger.

Ett par av våra mest etablerade varumärken utmärkte sig också under veckan med hjälp av nya designchefer, och massor av ny modeenergi. Hos J. Lindeberg är grundaren Johan Lindeberg tillbaka efter en paus på tio år, med en uppdaterad look som kombinerar skräddat och sport. Hos Hope slog nya designchefen Frida Bard knockout på publiken med en könsflytande look som mixade kritstrecksränder, neonstickat och lurexglitter. I pressmaterialet kan man läsa att hon efter ett ”turbulent år i världspolitiken och dagens internationella kaos vill ge ett positivt perspektiv som omfamnar människor som tar ställning”.

Hope var långt ifrån ensamma om att ta det politiska klimatet i världen som kreativ utgångspunkt. Var och varannan designer refererade till aktivism, protest och rebellanda – och möjligheten att sprida ett positiv budskap. Bland dem bland annat omtalade aktivistduon This is Sweden med en anti-rasistisk agenda. De medverkade för första gången under modeveckan, inom ramen för en ny scen för streetwearkulturen som samlade en ny underström av ifrågasättande varumärken kopplade till gatan och musiken.

När det politiska läget i världen hårdnar, gränser stängs och murar byggs vill modet uppenbart vara en frisinnad motkraft – både bildligt och bokstavligt talat.

Tänk frihet både för tanke och gestalt – med en volymstark silhuett som släpper mjukt från kroppen. Den nya looken, som landar i butikerna till hösten, bygger på golvsvepande silhuetter med vida, tygrika byxor och generösa stickade plagg i nya lager på lager-kombinationer som blandar klassiskt feminint och maskulint med influenser från streetwear. Budskapet är kort och gott: ha ett öppet sinne, välj fritt och skapa din egen look.