Filmfestivalen i Cannes, 17-28 maj 2006

Från kvinnlig mystik till buggning

Vad gör man om ens döda mor går igen? Penelope Cruz som en av döttrarna i Almodovars film "Volver".

Vad gör man om ens döda mor går igen? Penelope Cruz som en av döttrarna i Almodovars film "Volver".

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Bild

"Cannes" Feminina spanska vindar, Parisromantik, stinkande ­amerikanska slakthus och skotsk miljonprogramsmisär. Helena Lindblad ­rapporterar om höjdpunkter från filmfestivalen Cannes.

Feminina spanska vindar, Parisromantik, stinkande ­amerikanska slakthus och skotsk miljonprogramsmisär. Helena Lindblad ­rapporterar om höjdpunkter från filmfestivalen Cannes.

"Volver" (att återvända) är den spanska glosa som fastnat hårdast hos publik och kritiker efter Pedro Almodóvars storslagna återkomst till Croisetten. När östanvinden sveper in över en avlägsen by i La Mancha sprider sig galenskapen som en löpeld, men också verkliga bränder. En eldsvåda har dödat de vuxna systrarna Raimundas och Soles föräldrar. När modern, spelad av Almodovars gamla musa Carmen Maura ("Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott"), plötsligt går igen, skakas systrarnas liv och verklighetsuppfattning om rejält.

Efter två känslomässigt distanserade filmer ("Tala med henne", "Dålig uppfostran") är det spans­ka regigeniet Almodóvar tillbaka med ett publikfriande och extremt underhållande kvinnoensemble­drama med Penelope Cruz i en färgstark huvudroll. Ett slags smågalen, självbiografisk uppföljare till succén "Allt om min mamma" där mor-dotter-systerrelationer står i centrum och som är hämtat från Almodóvars egna minnen från att växa upp i ett matriarkat. En intressant motbild till Nicole Garcias lite splittrade tävlingsfilm "Selon Charlie" som enbart kretsar kring män på gränsen till nervsammanbrott.

Annons:

Det har redan på förhand blåst rejält om prestigeprojektet "Paris je taime", en kollektivfilm fylld av kända regissörers och skådespelares kärleksförklaringar till olika arrondissement i den franska huvudstaden (kommer till Sverige senare i år). Innan filmen nådde premiärpubliken i Cannes hamnade två av kortisarna på klippgolvet, bland annat dansken Christoffer Boes bidrag. Men de återstående arton femminutersdelarna bildar en sällsam visuell kör som talar om stort och smått, kärlek och död, poe­si och verklighet med staden Paris som fond.

Enstaka inslag av enkel vykortsromantik blandas med gripande korthistorier som sträcker sig långt bortom de vanliga turiststråken. Alli­hop ihopklippta med stor känsla för rytm och snygga övergångar. Bäst och mest koncentrerad är Walter Salles ("Central do Brasil") förortsdrama om en ung mor som lämnar sin gråtande bebis på dagis i gryningen för att åka tunnelbanan till sitt jobb i en lyxig innerstadslägenhet där hon passar en annan gråtande bebis.

Alexander Paynes kvinnliga femtioplussare från Denver som berättar parisiska reseminnen på stapplande skolfranska är också rörande. "Sideways"-regissören Payne återkommer också i en oväntad cameoroll där han spelar en återuppstånden Oscar Wilde på Père Lachaise-­kyrkogården i ett bidrag regisserat av skräckmästaren Wes Craven.

Men ännu hårdare lär det storma om Richard Linklaters filmatisering av Erich Schlossers skräpmats­kritiska boksuccé "Fast Food Nation" med bland andra Ethan Hawke, tonårspunkaren Avril Lavigne och Catalina Sandino Moreno ("Maria full of grace") i rollerna.
Linklater och Schlosser har plockat ut ett antal karaktärer ur boken och sytt ihop ett stillsamt drama som kretsar kring en marknadschef från den fiktiva snabbmatskedjan "Mickeys snabbmat" (Greg Kinnear), ett vanskött slakteri där köttfärsen blandas med kobajs - och de illegala mexikanska arbetare som förväntas utföra skitjobbet. Och med Bruce Willis som biffig köttkonsult i en hysteriskt bonusroll.

Även om det didaktiska tonfallet verkar hämmande emellanåt blir filmen en sevärd illustration av hur dyr den där billiga hamburgaren egentligen är: för miljön, för folkhälsan och för låglönesektorn i hela västvärlden. Om "Super size me" fick dig att tappa sugen för ett Big meal kan "Fast food nation" förvandla vilken fredlig köttälskare som helst till militant vegan.

Även om Dogmavindarna sedan länge slutat att blåsa fortsätter danskarna med sina koncept-uppfinningar. Det brittiskdanska projektet "Advance party" festar till med idén om att låta tre olika regissörer skapa fristående berättelser utifrån nio fasta karaktärer. Utöver det måste alla filmerna utspelas i Skottland.

"Red road", som är med och tävlar om Guldpalmen, är den första färdiga konceptfilmen signerad långfilmsdebutanten Andrea Arnold. Huvudpersonen är den ensamstående Jackie som jobbar med videoövervakning. En kväll när hon sitter framför sina monitorer i övervakningscentralen upptäcker hon ett obehagligt välbekant ansikte. "Storebror ser dig"-samhället är ingen framtidsvision längre. Nu är vi verkligen sedda, överallt och in i minsta hudpor. "Red road" gestaltar det nya övervakningsamhället som socialrealistisk vardagsmisär och skapar en intressant diskussion om hur det ständigt vakande videoögat är lika delar välsignelse för utsatta problemområden och samtidigt ett gigantiskt intrång i människors privatliv.

Men ingenstans är den moderna övervakningsmanin starkare än i "Excorcisten"-regissören William Friedkins "Bug" där paranoian bokstavligen kryper under skinnet i form av spioninsekter.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

concord_500
Foto:Nicklas Thegerström

 DN rapporterar live om ubåtsjakten. Följ händelseutvecklingen. 10  6 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

 Detta har hänt: Ubåtsjakten i skärgården – dag för dag. 112  26 tweets  86 rekommendationer  0 rekommendationer

 Litar på tips från allmänheten. Försvaret har inga egna bra observationer av misstänkta ubåten. 125  10 tweets  115 rekommendationer  0 rekommendationer

forsvaret_144102
Foto:Sören Andersson

 Se bilder från DN:s fotografer. På plats i Stockholms skärgård. 219  77 tweets  142 rekommendationer  0 rekommendationer

Få flashar om de senaste nyheterna med DN:s app.  Ladda ned den i App Store.

bjorklund500
Foto:Roger Turesson

 ”Vi var för tunna.” FP-ledaren kräver borgerligt nytänkande. 42  17 tweets  25 rekommendationer  0 rekommendationer

 Minkfarmare kräver miljonskadestånd. ”Trodde det skulle störta in i hallen” – därför flög planet så lågt.

mink2
Foto:Alamy
Annons:

 I Efterlyst. Mannens bild visades i tv – då angav mannen sig själv. 25  8 tweets  17 rekommendationer  0 rekommendationer

Jeffrey-Fowle-500
Foto:AP 56-årige Jeffrey Fowle.

 Efter sex månader. USA: Jeffrey Fowle är på väg hem. Tack, Sverige. 183  5 tweets  178 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: