Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Kultur & Nöje

Enligt Skatteverket är dj:er jämförbara med trollkarlar och clowner

Banankontakt med Dada Life.
Banankontakt med Dada Life.

Dj-duon Dada Life tog livet av housemusiken. Att de utses till konstnärer mot sin vilja är en klen tröst.

Premiärfest för ”Vinyl”, tv-serien om rockdekadens i New York på sjuttiotalet. Jag dj:ar i en konferensanläggning där interiören från ett gammalt skivbolag återskapats med skinnfåtöljer och guldskivor. En gigantisk glitterkula à la Studio 54 snurrar över dansgolvet, som jag leder in i ett ångande discoinferno med låtar som Diana Ross ”The boss” och Dan Hartmans ”Relight my fire”. Det känns som om hela sjuttiotalet väcks till liv.

Dagen efter fakturerar jag och lägger till 25 procent moms på mitt arvode. Om jag i stället varit artist skulle jag inte ha behövt göra det. Artister är nämligen som konstnärer befriade från mervärdesskatt när de uppträder, medan dj:er inte anses syssla med skapande verksamhet utan jämställs med trollkonstnärer, clowner och akrobater. Men kanske blir det ändring på det nu. För ett par veckor sedan fastställde nämligen Högsta förvaltningsdomstolen att den svenska dj-duon Dada Lifes gig på Münchenbryggeriet i februari 2013 skulle vara befriat från moms eftersom det var att betrakta som konst.

Duon ville, som vanliga dj:er, lägga till 25 procent moms när de fakturerade. De hävdade att deras framträdande inte var skapande eller konstnärlig verksamhet: ”Inget av verken framförs live genom trakterande av instrument, sång eller genom dirigentinsatser från [medlemmarna] Stefan Engbloms och Olle Cornéers sida. Dj-utrustningen används inte heller på ett sådant sätt att verken levandegörs.”

Skatteverket höll med bandet: ”Ett musikaliskt verk kan tolkas och levandegöras endast genom att någon sjunger eller spelar på instrument, vilket Dada Life inte gör. De använder teknisk utrustning för att spela upp förinspelad musik. Det finns inget som tyder på att övriga inslag i framträdandet skulle vara ett konstnärligt verk.”

 

För den som älskar den kommersiella housemusikens överdådiga shower är detta ett enormt erkännande. För den som sörjer att forna tiders housepionjärer inte får tillräckligt mycket respekt – och tycker att en dj:s viktigaste uppgift är att spela intressant musik, inte att leka med uppblåsbara bananer – är det en spottloska i ansiktet.

 

Men när Högsta förvaltningsdomstolen granskade en film från Münchenbryggeriet slog den fast att det visst rör sig om konstnärlig verksamhet eftersom duon ”vevar med händerna i takt med musiken” och delar ut ”föremål till publiken såsom uppblåsbara bananer och uppblåsbara champagneflaskor”. Domstolen skriver också att showen framstår ”som en integrerad och sammanhängande helhet som är ägnad att lyfta fram musiken och levandegöra den”.

Det kan tyckas märkligt att dj:er, som ofta betraktar sig som Guds gåva till mänskligheten, själva ringaktar sin kreativitet. Dada Life gör det av skattetekniska skäl (för att kunna dra av kostnader de haft i samband med konserten). I denna prejudicerande dom blir duon – trots att de inte vill det – upplyfta till samma konstnärliga, och momsbefriade, nivå som exempelvis skådespelare och dirigenter.

För den som älskar den kommersiella housemusikens överdådiga shower är detta ett enormt erkännande. För den som sörjer att forna tiders housepionjärer inte får tillräckligt mycket respekt – och tycker att en dj:s viktigaste uppgift är att spela intressant musik, inte att leka med uppblåsbara bananer – är det en spottloska i ansiktet.

När jag recenserade nämnda konsert jämförde jag inte Dada Life med konstnärer eller dirigenter utan med reseledare som spexar i Pattaya. Jag gav konserten en etta i betyg och skrev att det endast var god underhållning för den som längtat efter housemixar av Sean Banan-låtar, eller kombinerat två dussin Vodka Redbull med en frontallobsoperation. Tre år senare utses just denna show till ögonblicket då housemusik officiellt blev konst.

Mitt dj-set var inte tekniskt fulländat men levandegjorde definitivt sjuttiotalet. Dada Life levandegjorde däremot inte housemusiken. De tog snarare livet av den. Att de utses till konstnärer mot sin vilja är en klen tröst.

Läs mer. Krönikor