Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Google utmanar Facebook

Webbstrategen Björn Lilja tror att Google får svårt att rå på Facebook och Twitter.
Webbstrategen Björn Lilja tror att Google får svårt att rå på Facebook och Twitter. Foto: Erich Stering

Sociala medier lockar inte bara många privata användare. Affärsmöjligheterna växer samtidigt och nya produkter lanseras. Senast är det Google Plus som nu tar upp kampen med Facebook.

Google har med oro sett hur kommunikationstjänster som Facebook och Twitter vuxit utan att man kunnat erbjuda något eget alternativ. Google Plus smyglanserades därför i tisdags och är tänkt att spegla det sätt vi umgås med varandra i den så kallade verkligheten där man delar med sig av olika saker till olika människor.

Google Plus är ett samlingsnamn där man lagt ihop en massa funktioner (verktyg) som delvis redan finns som enskilda tjänster hos olika nätföretag. Det nya med Google Plus är att man samlat dem till ett enda ställe. Nu kan man bland annat skapa olika cirklar (+circles), det vill säga kontaktvägar (Facebookgrupper) till olika människor ungefär som olika vänkretsar. Här kan man också prenumerera på (+sparks) information i form av bilder, video och text om olika intresseområden som Google automatiskt plockar fram och skickar till ett individuellt konto. I Google Plus finns också möjlighet till en form av videokonferens (+hangouts) där man kan se och samtala med upp till tio personer samtidigt.

Google försöker också bryta sig in på den marknad där Twitter dominerar genom att erbjuda möjlighet att automatiskt spara och distribuera bilder och videosnuttar från mobiltelefoner på Googles gigantiska dataservrar (det så kallade datamolnet). Under revolten i Nordafrika i vintras var denna möjlighet att snabbt få ut bilder via Twitter till allmänheten helt avgörande för det stöd som demokratiivrarna fick från omvärlden.

I det nya paketet från Google finns även möjligheten till att planera tillsammans (+huddle) som går ut på att flera användare kan gå in i samma dokument och till exempel planera en resa tillsammans utan att behöva skicka en massa mejl fram och tillbaka.

– Det här är det hittills mest ambitiösa som Google gjort för att komma in på marknaden för sociala medier. Men jag tycker fortfarande att upplägget ställer lite högre tekniska krav på användaren och inte är lika intuitivt som de övriga. Jag tror det blir svårt att rå på Facebook och Twitter på kort sikt, även om Google har en enorm fördel av sin position och storlek. Det som kan hända är att marknaden fragmentariseras, säger Björn Lilja, webbstrateg på Valtech i Stockholm.

Det är både en styrka och en svaghet att Google Plus lagt samman alla dessa funktioner. Fördelen är förstås att det är lätt att hitta dem och svagheten är om man verkligen behöver dem alla. Ett annat problem som Google har, jämfört med konkurrenterna, är att företagets affärsidé är att samköra informationen om användarna som man får genom alla sina gratistjänster. Motprestationen från användarna är att de lämnar ut mer och mer information om sig själva genom det de skriver i Googles Gmail eller när de söker på nätet med hjälp av Googles sökmotor. Den samlade informationen ligger sedan till grund för den direktanpassade reklam som Google skickar ut till användarna och som de i slutändan tjänar sina pengar på. Även om Google försäkrar att den personliga informationen inte missbrukas så är riskerna betydligt mindre om man använder olika nätföretag för olika nättjänster.

Google har flera gånger misslyckats med att komma in bland de sociala medierna. I fjol floppade man med storsatsningen på Google Wave som var tänkt att vara ett nytt sätt för grupper av människor att hålla kontakt med varandra genom en avancerad form av digital anslagstavla. Tidigare försök att konkurrera med Facebook med hjälp av Google Buzz gick heller inte så bra eftersom verktyget på ett olyckligt sätt var kopplat till eposttjänsten Google Gmail.

Det var i april 2011 som Googles grundare och numera vd Larry Page slog fast att företaget skulle öka satsningarna på sociala medier. För att få fart på idéarbetet lovade han i ett internt dokument (2011 Bonus Multiplyer) att årets bonuspengar till de 23 000 anställda skulle gå till dem som kommit på de bästa idéerna för att utveckla de sociala medierna. Sedan dess har personalen och deras släkt och vänner agerat försökskaniner i jakten på nya sätt för människor att ha kontakt med varandra via internet. Nu är det användarnas tur att se om detta är något de inte visste att de faktiskt behövde.

Världens mest använda sökmotor

Google startades 1996 av Larry Page och Sergey Brin. Namnet kommer från den matematiska termen ”googol” som betecknar talet 10 upphöjt till 100.
Har världens mest använda sökmotor och de största konkurrenterna är i dag Yahoo och Bing.

Google köpte upp videosajten Youtube för cirka 12 miljarder kronor i oktober 2006.

När Google etablerade sig i Kina accepterade de att bygga in spärrar och filter som skulle förhindra att information som ej godkänts av den kommunistiska regimen skulle nå den kinesiska allmänheten. Den 22 mars 2010 valde Google att avbryta sin verksamhet i Kina, efter tidigare påstådda attacker och intrång mot bland annat e-postkonton tillhörande kinesiska oppositionella. Samtidigt omdirigerades Google.cn till den icke-censurerande versionen Google.hk i Hongkong.