Grabbtidningarna har blivit smartare

Publicerad 2007-09-16 21:27

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Mer mode och färre nakna brudar. Den svenska grabbighetens centrum Slitz gör en kovändning för att tillfredsställa läsarna. Ett tecken i tiden, menar genusforskaren Marie Nordberg.

Mer mode och färre nakna brudar. Den svenska grabbighetens centrum Slitz gör en kovändning för att tillfredsställa läsarna. Ett tecken i tiden, menar genusforskaren Marie Nordberg.

Ända sedan Slitz gjordes om 1996 har den varit de kaxiga grabbgrabbarnas tidning. Slitzbrud blev snabbt ett begrepp, på grund av alla de lättklädda glamourmodeller som tidningen använt för att locka till sig läsare. Men nu blåser förändringens vindar, i det senaste numret av tidskriften har mode och längre intervjuer med kända män lyfts fram, medan de nakna inslagen blivit färre.

- Vi har märkt av en attitydförändring i vår målgrupp. Den svenska grabbigheten håller långsamt på att dö ut. Vår slutsats är att svenska killar av i dag efterfrågar en smartare tidning och inte en tidning med den grad av nakenhet vi har haft tidigare, säger chefredaktören Niklas Natt och Dag.

Han får medhåll av genusforskaren Marie Nordberg som har undersökt svenska tidskrifter riktade till män. Hon menar att begreppet manlighet håller på att förändras, att män i dag är mer intresserade av att läsa om mode och stil och mindre intresserade av att odla sin manlighet med hjälp av nakna brudar i en tidskrift. Tendenserna är desamma i England där grabbiga magasin som Loaded tappar i försäljning medan modetidskrifter för män vinner mark.

- Det har skett en förändring som gör att grabbigheten känns förlegad, jämställdheten har faktiskt gått in och förändrat. I dag ses grabbigheten som mycket mer suspekt, de killar som växer upp nu vet att det här sättet att betrakta kvinnor inte längre är gångbart, säger hon.

För tio år sedan ansågs det dödfött att satsa på en modetidning för män. I dag är attityden en helt annan, tidskrifter som King Magazine, Rodeo och DV Man lägger stor vikt vid mode- och stilreportage. Café, som under en period lockade med en hel del lättklätt, har numera en mer sober profil och Slitz lanserade 2005 modemagasinet Slitz Man. Kings chefredaktör Per Nilsson tycker ändå att Slitz kursändring ger ett lite yrvaket intryck.

- God morgon, Slitz, är min första kommentar. Välkomna till verkligheten. Vi trodde stenhårt på det här från början, de andra insåg inte vad som höll på att hända i branschen. Men nu har fler börjat gå från grottmänniskotänket till groomingtänket, säger han.

Faktum är att svenska män i dag lägger dubbelt så mycket pengar på kläder och hudvård som på hemelektronik och datorer. Medelmannen gör i genomsnitt av med 8.000 kronor per år på att hålla sig snygg och proper, enligt en undersökning som Sifo presenterade tidigare i år. Det gör också att modemagasinen blir ytterst intressanta för annonsörer.

Anders Ericson, vd för intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, konstaterar att annonsörerna i dag ofta drar öronen åt sig om en produkt är alltför förknippad med sexism.

- I dag är det väldigt politiskt korrekt att vara negativt inställd till reklam eller medier som förknippas med det politiserade uttrycket "sexualisering av det offentliga rummet". Den fråga som hamnar högst på agendan om vad det är som väcker ilska, anmälningar, debatt och upprördhet handlar om sådant som på olika sätt förknippas med sexism, säger han.

Slitz hävdar att det är läsekretsen som har efterfrågat en förändring, men annonsörerna spelar troligen också en stor roll i sammanhanget. Det finns dock andra magasin som mer än gärna håller fast vid naket som ett lockbete för manliga läsare. En av dem är tidningen Moore, som på nätet uppmanar sina läsare att klippa ut "bild på valfri Moore-modell (det är en fördel om hon har stora bröst) och förvara i plånboken. Visa stolt upp för grabbarna".

- Den svenska grabbigheten håller definitivt inte på att dö ut, hävdar Moores chefredaktör Thomas Eriksson.

- Den omgörning som Slitz har gjort nu tror jag främst är för annonsörernas skull, vissa annonsörer tilltalas inte av tidningar som Slitz, Moore och FHM. De försöker städa upp sin tidning för att få en annan typ av annonsörer.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Oidentifierad. En privatperson hittade kroppsdelar i Sollentuna.

saturnus_244119
Foto:TT

”Spännande och oväntat.” Forskare har sett tecken på att planeten väntar tillökning. 99  3 tweets  95 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:

Yngsta någonsin i USA. ”Jihad Janes” medhjälpare dömd för terrorbrott. 25  11 tweets  14 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons: