Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Här ska årets bästa svenska design utses

Vad har Unga Klaras nya grafiska identitet gemensamt med tonometern Icare IC100? Jo, bägge visas just nu på Arkdes, tillsammans med övriga finalister i Design S. Däribland tapetkollektionen Front, strömningstjänsten Spotify business för restauranger och butiker, stolserien Y5, den digitala tjänsten Fotbollskanalen och en butiksinredning inspirerad av funkisarkitekten Gunnar Asplund.

Utställningen presenteras i samarbete med Svensk form och här finns flera intressanta projekt. Men tyvärr är exponeringen alltför hoptryckt och när jag besöker Arkdes har dessutom många digitala inslag upphört att fungera. Med skräckblandad fascination stannar jag längst framför Rugged tech, en sko med inbyggd teknologi som kan visa vägen och reglera temperaturen för olika väder men också användas för att avslöja bärarens promenadstråk. Och särskilt gillar jag ”Project precious trash” där textilkonstnären Johanna Törnqvist diskuterar återbruk.

Den nationella designutmärkelsen Design S har vid det här laget arrangerats vartannat år sedan 2006. Till årets upplaga anmäldes närmare fyra hundra produkter och designtjänster. Om en dryg månad kommer ett av de 42 utställda bidragen att få juryns hederspris och därmed gå till historien som 2016 års bästa svenska design.

 

Om en dryg månad kommer ett av de 42 utställda bidragen att få juryns hederspris och därmed gå till historien som 2016 års bästa svenska design.

 


Hur det går till när Unga Klaras lekfullt formade bokstäver jämförs med Icareverktyget, som ska användas för diagnosticering av ögonsjukdomar, är dock svårt att förstå.

Vid varje Design S-tillfälle diskuteras urvalskriterier. Hållbarhet är ett viktigt argument numera. Föremål ska räcka länge och tillverkningsprocessen vara miljövänlig. Men estetiska uttryck kan knappast tävla med varandra, inte heller funktioner. Så frågan är om det över huvud taget går att jämföra en app för ett försäkringsbolag med en aluminiumljusstake – trots att själva designtänkandet bakom företeelserna kan likna vartannat.

Ändå fyller Design S en viktig funktion. Numera finns det knappast någon institution i Sverige som producerar utställningar där design diskuteras offentligt eller ens ställs ut rakt upp och ner. Det som inte syns finns inte, som det brukar heta. (På senare år har bara ett enda svenskt namn varit med bland brittiska Design Museums stora urval ”Designs of the year” och då handlade det om arkitektur: Skogskyrkogårdens nya krematorium ritat av Johan Celsing.) I och med Design S får även mindre kända innovativa designer och företag utan feta marknadsföringsbudgetar chansen att bedömas och visas upp.

Det här är vad design-Sverige förmår just nu. Det gör Design S intressant nog.

Konst. Utställning

”Design S. Sveriges nationella utmärkelse”

Arkdes, Stockholm. Visas t o m 27/11.