Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Kultur & Nöje

Hundratals följde visselpipa i jakt på Banksy

01:17. Omkring tusen människor hade samlats i hopp om att se en utställning av den världskände gatukonstnären Banksy. Om det verkligen var Banksy som ställde ut rådde det delade meningar om.

Hundratals konstintresserade samlades på söndagseftermiddagen på Hudiksvallsgatan i Stockholm i hopp om att få en glimt av den mystiska graffitikonstnären Banksy. DN:s reporter Matilda Gustavsson var på plats.

Den hemliga konstnären slog igenom i internets barndom och antar alltmer mytiska proportioner i takt med tiden och övervakningssamhället.
Hans anonymitet sägs förutsätta ett stort PR-maskineri och bidrar också till att allt fler människor – hundratals – ansluter på Hudiksvallsgatan. Vi vill ha mysterier. Alla letar tecken; på Twitter postar någon en bild på en död råtta och jag tycker verkligen att konturerna mot asfalten ser ut som en Banksy-stencil.

Men vi lever också i ett Studio Total-samhälle av pr och prank; entusiastiska människor ställs gång på gång ut som reklampelare. Är vi lurade allihopa? Är det en ny glassort som ska lanseras? Misstron är särskilt stor sedan konstnärens pr-person Jo Brooks dementerat Banksy medverkan.

Då ljuder en visselpipa som en lyckostöt genom folkmassan. Vuxna, barnvagnar och unga i gäng rusar tillsammans efter en joggare. Någon vänder sig om och utropar profetiskt att vi är lurade; Banksy kommer kanske att dyka upp när vi alla är borta – som då han i höstas sålde sina verk till ovetande turister i ett hötorgsaktivt stånd i New York. Vi springer vidare; på någon minut är vi långt från de fina gallerierna, hoppar över byggarbetsplatsgrindar mot en industrilokal. Uppe på himlen; en helikopter.  

Inne i byggnadens trängsel hänger ett par riktiga ben från taket. Sprayade Banksy-citat och en stor svensk flagga där det står ”Absolut Switzerland”

Vana urbana utforskare klättrar utmed taken och hittar fler verk. Stenciler, mjukisdjur. De 13-åriga kompisarna Pontus Lopez Wahlsten och Alexander Garnett, som åkt in ihop från Bromma, står med ett spett och slår mot en trälåda medan människor samlas runt dem. Flisorna yr, brännsår på handflatorna.

– Banksy är den största. Om han varit här, det är historiskt – tänk om man stannat hemma då, säger Pontus Lopez Wahlsten som varit intresserad av grafitti och gatukonst i flera år.

Vilka ligger bakom allt detta? Allt säkrare källor säger att det är ett kollektiv av bland andra de svenska gatukonstnamnen Akay och Klister-Peter. I vimlet möter jag Hugo Röjgård, graffitifrämjandets ordförande.

– Det är talande att Banksy själv inte uttalat sig, säger han och på programbladet – en hyllning till leken, den osäkra utgången – står det att Banksy kanske vet mer än sin publicist.

Det verkar plötsligt så logiskt; han har under hela sin karriär drivit med konstvärlden och nästa steg borde vara att kuppa sin egen pr-stab. Kuppa Studio Total-samhället. Vara verklig i Stockholm idag. Åtminstone på ett hörn.

Inne i byggnaden väller folk in. River i verken. Ett välklätt par bär på en liten bur med ett Guantanamo-klätt gosedjur och drar till sig upprörda människor.

– Vad fan håller ni på med? Ropar någon och rycker den ur händerna på dem.

De backar. Det är känslan av att det artiga ytskiktet som omger alla offentliga platser – och särskilt gallerier - är upplöst. Att luftrummet är fritt och fullt av känslor. Vi går innan det spårar, säger någon. Invid en vägg står Sally Muller, frilansande curator. Hon kommer från Tyskland och säger att det här är något av det största hon sett i Stockholm.

– Äntligen! Något som verkligen händer. Övergivna lokaler som används. Det behövde den här stan.