Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Den moderna zombiefilmens fader påminner om att skräcken inte går att bota

George Romero tillsammans med fans vid Torontos filmfestival 2009.
George Romero tillsammans med fans vid Torontos filmfestival 2009. Foto: Darren Calabrese/AP

Regissören George A. Romero har gått bort, 77 år gammal. Han blev mest känd för ”Night of the living dead” från 1968.

När George A. Romero debuterade med lågbudgetsuccén ”Night of the living dead” 1968 hade han inte räknat med filmens politiska sprängkraft. Mest uppenbart handlar zombieskräcken förstås om rädslan för den hjärndöda massans uppror, med bilder av instinktsstyrda horder som väller fram på gatorna utan respekt för privat äganderätt. Men tack vare den moderna zombiefilmens fadersfigur öppnar genren samtidigt upp för andra slutsatser än reaktionära återvändsgränder om kollektivets terror. Nu har Romero gått bort, 77 år gammal.

Anledningen till att Duane Jones fick huvudrollen i ”Night of the living dead” berodde inte på att han var svart utan på att han var den bäste skådespelaren i bekantskapskretsen, har Romero senare sagt. Men året var 1968 och genom Jones rollprestation tolkades filmen som en kommentar till amerikansk rasism (och kan ses som en föregångare till Jordan Peeles ”Get out” som hade premiär i våras).

Romero gjorde en del annat, till exempel tv-serien ”Tales from the darkside” på 80-talet och Stephen King-filmatiseringen ”The dark half” år 1993, men förblir främst förknippad med hanteringen av odöda. Han avrundade karriären med en zombietrilogi på 2000-talet.

I Romeros andra zombiefilm, ”Dawn of the dead” från 1978, var samhällskritiken desto mer avsiktlig än i debuten. Tack vare en något större budget kunde Romero urbanisera handlingen och förflyttade därför huvudkonfrontationen från ett barrikaderat hus på landet till ett öde köpcentrum. Filmens zombier hasar fram över den tomma parkeringen och rör sig sömngångaraktigt utanför skyltfönstren. Det verkar som att de söker sig till välbekanta platser som brukade betyda något för dem, kommenterar en ännu levande polisman från hustaket. Lika mycket som en sorg över en okomplicerad vardag uttrycker scenen en kritik över konsumtionssamhällets tomhet.

Läs mer: George A Romero har avlidit

Det var länge sedan zombien förknippades med filmvärldens genremarginaler. Nu planeras det en uppföljare till zombieblockbustern ”World war z” med Brad Pitt och tv-serien ”Walking dead” verkar aldrig vilja självdö. Inte sällan handlar det om en fåfäng jakt efter ett motgift, vilket förvandlar zombiefilmen till en epidemisk skräckgenre i mängden. Romeros gamla zombiefilmer är efterhängsna påminnelser om att skräcken inte går att bota.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.