Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Kultur & Nöje

Johan Croneman: Medierna sätter på sig springsjasens keps under Almedalsveckan

Forskaren Maria Wendts bok borde vara obligatorisk läsning inför Almedalsveckan, men medierna tycks ha undvikit den. Man vill ju inte förstöra festen. För sig själva

Ni har kanske sett TV 4:s prisbelönta trailer inför Almedalsveckan? Fyrans tyngsta och hetaste programledare och nyhetsankare slår ihop sina laptops, packar sina pinaler – i matchande kläder och vansinnigt snygga paraplyer ger de sig leende och segervissa i väg: Mot Almedalen!

(Det var en aptitretare som alltså så sent som häromdagen vann ett fint pris på trailergalan Promax.) Jag undrar om de har packat ner forskaren Maria Wendts purfärska och mycket Almedalskritiska bok, ”Politik som spektakel: Almedalen, mediemakten och den svenska demokratin.”

Skulle inte tro det. Man åker inte till Rosévinsdalen för att läsa böcker.

TV 4 gör en jättesatsning på Almedalen och planerar att sända tretton timmar direkt varje dag. SVT och Sveriges Radio hade förra året ett fyrtiotal medarbetare på plats.

Jag har bara läst korta utdrag ur Maria Wendts bok, men jag har förstått att det är obligatorisk läsning för alla medieaktörer av alla sorter i allmänhet, och de som besöker Almedalen i synnerhet.

Märkligt nog tycks medierna ha undvikit boken; kan det tänkas ha att göra med att den släpptes två veckor innan Almedalsveckan? Man vill ju inte förstöra festen. För sig själv.

Jag hittar bara en enda recension på nätet, och den finns i tidningen ETC.

Rubriken: Politikens melodifestival.

Maria Wendt skriver i sin bok: ”Den politiska och mediala sfären flätas ihop och någon större skillnad mellan den politiska och mediala logiken blir svår att urskilja.”

Det är ett kompismöte av format.

Och Maria-Pia Boëthius fortsätter i ETC: ”Både medierna och politikerna är i Almedalen för att stärka sina egna varumärken i ett infernaliskt samspel, och medborgarna är satta att konsumera dem under förespegling att detta är viktigt. Till exempel ägnade Expressen 2011 ett uppslag i sin särskilda Almedalsbilaga åt att i ord och bild berätta om hur Expressens valstuga anländer till Almedalen, hur den transporterades dit och byggdes upp. Yes!” Maria-Pia Boëthius är också säker på sin sak: ”Den som läst Wendts bok verkar bara ha två val: Att antingen ställa in Almedalen eller också avfärda Wendts analyser. Ett tredje alternativ är att ignorera boken.”

Det verkar hittills som om de flesta valt den sista möjligheten. ”Vad hette boken, sade du?”

Jag skrev så här för två år sedan, mitt under pågående Almedalsvecka: ”Menar man något med sitt politiska rapporterande skulle man givetvis vända Almedalsveckan ryggen. En vecka som är totalt riggad för att journalisterna effektivt skall mangla ut de rätta budskapen, för att de duktigt skall rapportera om pr-människornas nyaste kampanjer, för att de snyggt skall sprida rykten, skvaller, halvsanningar. Sitt, ligg, apport!”

Givetvis drabbades jag av en blogg- och twitterbulla, det blåste gotländsk frånlandsvind med så mycket konsensus att det utfärdades en klass 2-varning i resten av landet.

Våra största medieaktörer tror att de är där för att bevaka utspelen – när det i verkligheten är just medieaktörerna som är utspelen. Eller blir.

Iklädda springsjasens keps.

Det hade förvisso inte varit lika snyggt på TV 4:s journalistiska toppkrafter i den där trailern, men mycket mera sant.

Hittills har jag inte hört talas om en enda journalist på besök i Almedalen som ställt till med lite politisk oreda. Vem blir först att bli utkastad därifrån? Och då inte bara för att man fått i sig lite för mycket av den ljusröda saften.