Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Kultur & Nöje

Johan Croneman: Skavlan och SD – vem använder vem?

01:54. Sverigedemokraternas partiledare är gäst hos Skavlan. Där berättar han att han kommer att komma tillbaka som partiledare.

Sverigedemokraterna har tidigare visat prov på att de tillfullo behärskar den politiska dramaturgin. Att blåsa den politiska eliten på Jimmie Åkessons comeback-besked (eller vad det nu var), och istället använda sig av fredags- och underhållningsmyset i Skavlan (SVT1, fredag 21.00) ser nu ut att bli ett av deras bättre propagandanummer.

Det väckte hätsk debatt långt in i tv-huset, vem är det som använder sig av vem i det här fallet? Låter sig SVT utnyttjas i politiska syften - eller har Skavlanredaktionen bara gjort fullt normala journalistiska bedömningar...? Det är en viktig diskussion som nu sprider sig.

Att ha en öppenhjärtig Jimmie Åkesson i sitt program är självklart en triumf, en journalistisk fjäder i hatten - tittarmässigt kan det givetvis också bli en rejäl framgång. Och de politiska effekterna och de politiska konsekvenserna...? Vem tar ansvar för dem? Måste någon göra det?

Knäckfrågan är nog: Blev SVT erbjudna en Jimmie Åkesson-intervju, eller var intervjun frukten av ett långt, envetet tjatande på att Jimmie Åkesson skulle träda fram och personligt berätta om sjukdomen och framtiden? Sanningen lär vara att Skavlanredaktionen legat på Jimmie Åkesson och partiet ända sedan november - men att det nu var Jimmie Åkesson själv som hörde av sig och gav besked om att han var redo - som av en händelse.

Frågan har som sagt varit glödhet i huset på Gärdet och diskuterats långt upp på vd-nivå. Det har ryktats om avhopp och djupa motsättningar inom Skavlans egen redaktion.

Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson är inte de första eller sista att hitta nya kanaler och metoder för att nå ut direkt, utan att filtreras genom, eller pressas av, slipade politiska reportrar (och ingen kan ju klandra dem för det). Lite human touch i ett underhållningsprogram med familjära förtecken ger betydligt mer närkontakt med de svenska tv-tittarna - och väljarna.

Frågan är hur bra (eller usel) public service beredskap är för den här typen av mediemanipulationer. Är det särskilt viktigt för just SVT att visa var det journalistiska skåpet skall stå? Och var gör man i sådant fall av scoopet...? SVT balanserar på farligt slak lina.

Hade jag varit politisk reporter på SVT hade jag nog också varit rätt upprörd över att man låter en av de hetaste politiska potatisarna just nu hamna i myssoffan istället för i den politiska grillen.