Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Jonas Dahlberg får DN:s Kulturpris 2017

Jonas Dahlberg är årets mottagare av DN:s Kulturpris.
Jonas Dahlberg är årets mottagare av DN:s Kulturpris. Foto: Beatrice Lundborg

Jonas Dahlberg är årets mottagare av DN:s Kulturpris. Han får priset för sitt vinnande förslag, ”Memory wound”, till minnesplats efter terrorattacken på Utøya. Priset består av Eva Langes statyett ”Lilla regnet” och en prischeck på 50.000 kronor.

Häromveckan samtalade Jonas Dahlberg med sin bror, Göran, som konstaterade att frågan ”Hur är läget?” inte längre besvaras med hur man mår:

– I dagens läge svarar ingen bara med hur de mår – de säger också något om politik. På samma sätt känner jag när du frågar mig om priset… Det är otroligt, otroligt hedersamt, men jag kan inte bara sprudla av lycka, säger Jonas Dahlberg och tystnar någon sekund:

– Jag måste också säga priset är ännu viktigare i en tid där kulturen får ta mycket stryk, där de som står upp för ett öppet samhälle utmanas av växande populism och främlingsfientlighet. Det är en mycket obehaglig utveckling. Konsten och journalistiken kan mötas där, i kampen för kritiskt tänkande, säger Jonas Dahlberg.

Vintersolen reflekteras och pressar sig in genom fönsterrutorna till Jonas Dahlbergs avskalade studio i Vasastan i Stockholm. På arbetsborden och väggarna finns ritningar och föremål som för tanken till minnesmärket ”Memory wound”, det planerade snittet genom fastlandsudden Sørbråten med utsikt över Utøya.

Foto: Jonas Dahlberg Studio

Tre år har gått sedan Jonas Dahlberg i hård konkurrens vann tävlingen om att få utforma minnesmärket. Men uppförandet har stoppats i en långdragen nationell konflikt. I april väntar rättegång mellan staten och den mindre grupp grannar som högljutt protesterat.

Oavsett vilket, minnesmärket har gett Jonas Dahlberg omfattande internationellt renommé. För verket tilldelas han också DN:s kulturpris eftersom han ”skapat en vacker och värdig minnesplats, som på djupet hedrar terrorns offer”.

I vårt samtal återvänder Jonas Dahlberg ofta till relationen mellan det politiska och privata. Det är i skärningspunkten däremellan som konstnären vill röra sig. Arbetet med minnesplatsen var också ett sätt bearbeta den egna sorgen efter faderns bortgång.

Läs mer: Jonas Dahlberg: Jag vill att betraktaren ska vända blicken mot sin egen sorg

– Min tankemetod är visuell och rör sig mot det politiska, men jag hade aldrig kunnat göra det här om jag inte förlorat min far. Det öppnade dörren för min egen sorgeprocess, för att också väva in det privata såret, säger Jonas Dahlberg och fortsätter:

– Konstens språk innehåller båda delarna – och det måste en nationell minnesplats också göra. När besökaren vänder blicken mot sig själv kan hon också zooma ut och se det politiska i terrordådet. Vi är alla en del av språket som skapat terroristen och samhället där det inträffade, säger Jonas Dahlberg.

Har det funnits en vilja att förtränga?

– Det finns infocenter om händelserna på Utøya och i regeringsområdet men de svarar inte på terroristens ideologiska framväxt. Det är märkligt att det inte sätts i en kontext. Då hamnar problemet bara på en person, som om han vore en ensam galning. Någonstans måste vi alla börja ta ansvar, säger Jonas Dahlberg.

Du står mitt i en debatt med skriande politiska frågor. Vill du vara offentlig?

– Nej, det är konst jag ska göra. Det är språket jag är bäst på. I den här intervjusituationen blir jag osäker och försöker väga orden. Jag tänker att priset snarare är till minnesplatsen än till mig personligen.

När vi möttes på morgonen berättade du om ditt behov av att vara ensam.

– Jag tänker bäst på lantstället på Fjällbacka eller när jag reser bort. Arbetet med minnesplatsen har tagit oerhört mycket i anspråk. Det är inget jag beklagar, det är en oerhört intressant resa som jag är väldigt tacksam för. Men behovet av att komma bort har nog blivit större.

Varför?

– Andra är betydligt bättre på det här än mig. Men jag berättar gärna om minnesmärket, det har skapat möjlighet att betona vissa frågor. Jag tänker att priset blir ett slags markering av DN: Det tilldelas ett förslag som inte är genomfört – men det handlar om viktiga frågor i en samtid som präglas av en oerhört orolig politisk utveckling i USA och Europa.

Rättsprocessen om minnesmärket inleds i april. Vad tror du kommer att hända?

– Frågan handlar om huruvida det ska finnas en minnesplats över huvud taget. En grupp närboende vill inte ha någon minnesplats alls där, oavsett vilken, eftersom de anser att det skapar trauma. Det är nog en naturlig reaktion i en sorgeprocess, säger Jonas Dahlberg.

– Om det fastlås att minnesplatsen skapar trauma så betyder det, om man drar det till sin spets, att alla världens minnesplatser är felbyggda. Om regeringen i stället vinner betyder det att de får möjlighet att bestämma om minnesplatsen ska uppföras eller inte. Jag tror att de politiker som är vid makten då kommer att försöka läsa av opinionen.

Uppmärksamheten kring "Memory wound" har varit enorm. Vilka möjligheter har det öppnat för dig?

– Jag arbetar just nu vidare med mitt förslag till minnesplats i regeringsområdet i Oslo och har även uppdrag i San Francisco och Bristol. Jag har länge varit nyfiken på offentlig konst. Det är demokratiskt intressant i en tid när det offentliga rummet är på väg att förhandlas bort. Resan med "Memory wound" har varit en träning i det offentliga för mig. Det har varit otroligt lärorikt och intressant att navigera i det samtalet och den demokratiska processen.

Foto i text: Jonas Dahlberg Studio

Fakta. Jonas Dahlberg

Född: 1970.

Bor: Stockholm

Familj: Flickvännen Lisa Tan.

Gör: Konstnär, utbildad vid Lunds tekniska högskola och Malmö konsthögskola. Senaste soloutställning: Diorama, Galerie Nordenhake Stockholm 2015 samt i Rom 2016. Offentliga verk 2015 i Stockholm: The Mirror vid Tele2 Arena och An imagined City i nya Arkitekturskolan. Operascenografi till Verdis Macbeth i Barcelona 2016.

Aktuell med: Tilldelas DN:s Kulturpris 2017.

Om DN:s kulturpris

Fem kandidater från fem olika genrer har nominerats av DN:s kritiker.

Genrerna är: Scenkonst, musik, litteratur, film och konst.

Pristagaren utses av kulturredaktionens medarbetare. Vid en ceremoni den 30 januari avslöjas pristagaren. Han eller hon får 50 000 kronor och skulpturen ”Lilla regnet” av Eva Lange.

Tidigare pristagare

2007. Klarinettisten Martin Fröst

2008. Regissören Mikael Marcimain

2009. Musikern och sångerskan Frida Hyvönen

2010. Skådespelaren Noomi Rapace

2011. Teaterskådespelaren Ann Petrén

2012. Bildkonstnären Ann-Sofi Sidén

2013. Teaterskådespelaren Anna Pettersson

2014. Konstnären och regissören Anna Odell

2015. Serietecknaren Liv Strömquist

2016. Författaren Tom Malmquist