Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Jonas Dahlberg: ”Jag vill att betraktaren ska vända blicken mot sin egen sorg”

Jonas Dahlberg.
Jonas Dahlberg. Foto: Magnus Hallgren

Jonas Dahlberg är nominerad till DN:s kulturpris för minnesmärket ”Memory wound” vid Utøya i Norge.

Med ”Memory wound”, ett snitt genom en udde, vann du otippat tävlingen om minnesplatserna för terrordåden i Norge 2011. Varför, tror du?

– Min pappa hade precis gått bort och genom tävlingen bearbetade jag också min egen sorg. I konkurrensen med stora arkitektkontor som Snøhetta bestämde jag mig för att våga satsa på konstens språk. Jag tror att jag vann för att jag lyckades kombinera den privata sorgen med politiken och en annan typ av förlust och sår.

Vad händer nu med minnesplatserna i Norge?

– I somras var allt klubbat och klart för en byggstart, som plötsligt stoppades. Nu väntar en rättegång i april. En liten grupp grannar på Sørbråten vid Utøya har stämt staten. De har avböjt en förlikning, om att låta någon annan utforma den nationella minnesplatsen. Så det handlar inte om mitt verk, utan om att vissa närboende inte vill ha något minnesmärke alls där.

Du har varit beundransvärt lugn i stormen.

– Det är bara fem personer ledda av en lokal Fremskrittspartipolitiker som varit aktivt kritiska och fått med sig några till. De anhörigas representanter satt med i juryn och står bakom verket. Om de som förlorat sina barn behåller lugnet så måste jag också kunna det. Folk sörjer på olika sätt och det är regeringens uppgift att varsamt ta hand om de svåra diskussionerna, samtal är en viktig del av sorgeprocessen.

Konstvärlden ger dig starkt stöd.

– I ett internationellt upprop vädjade man till regeringen att ha modet att genomföra mitt förslag, som jag är jättestolt över. Jag har kvar mitt kontrakt, så ”Memory wound” vid Utøya kan fortfarande bli av.

Vad har du gjort under tiden?

– Jag har fått klartecken att jobba vidare med minnesplatserna i Oslo, en temporär och en permanent. Just nu är mitt förslag i förankringsfasen. Koro, Norges motsvarighet till Statens konstråd, ber om synpunkter från anhöriga, politiker och medarbetare på de berörda departementen, så att projektet får en god, trygg grundförankring.

– Det var en miss att man försökte skynda på byggstarten vid Utøya och inte bjöd in grannarna i processen.

Hur ser du på debatten i Norge?

– Detta gäller ett politiskt motiverat terrordåd, riktat specifik mot AUF på grund av deras åsikter kring invandring och hur öppet samhället skall vara. I debatten har det alltför ofta felaktigt framstått som om Breivik var en ensam galning. I en tid med populism och högerextremism känns det viktigare än någonsin att minnas terrorattacken, och att värna demokratiska processer. Om man tittar på minnesmärken historiskt så är det omöjligt att göra något som precis alla tycker om.

Du var i USA nyligen?

– Ja, jag var inbjuden till Headlands utanför San Francisco, bland annat för att hålla ett offentligt samtal kring minnesplatsen.

”Memory wound” lever vidare som en idé, en bild, oavsett allt.

–  Ja, men minst lika viktigt är din egen kropps rörelse fram till ett vackert bergrum, där du står omsluten av urberget och hör vattnet och vinden. Utøya syns inte som förväntat, bara bergväggen mitt emot med ingraverade namn på dem som förlorade livet.

– I stället för ett passivt seende mot Utøya, som förvandlar ön till ett monument i sig, så är det denna rörelse som gör att du vänder blicken mot dig själv och får syn på din egen sorg. Först då tror jag att vi kan hedra dem som gick bort och också minnas det som hände. Både personligt och politiskt.

Du har också fått ett uppdrag i Bristol och är inbjuden till en tävling i San Francisco?

– I Bristol byggs en ny arena, där jag gör fasaden i samarbete med två arkitektkontor. I San Francisco handlar det om ett nytt större verk till ett varvsområde.

Du sitter även i juryn för minnesvården för flodvågskatastrofen 2004.

– Även om detta handlar om en annan sorts katastrof, så har mitt tre år långa arbete med minnesplatserna i Norge gett mig känslan av att jag kan bidra med något viktigt.

Motivering

Med det stiliga snittet ”Memory wound” har Jonas Dahlberg skapat en vacker och värdig minnesplats, som på djupet hedrar terrorns offer. I förslaget till detta ”minnessår” går man genom naturen och in i seendets inre rum, för att minnas, möta och bearbeta allas vår sorg och smärta.

Jonas Dahlberg

Född: 1970.

Bor: Stockholm

Gör: Konstnär, utbildad vid Lunds tekniska högskola och Malmö konsthögskola. Senaste soloutställning: ”Diorama”, Galerie Nordenhake Stockholm 2015 samt i Rom 2016. Offentliga verk 2015 i Stockholm: ”The Mirror” vid Tele2 Arena och ”An imagined City” i nya Arkitekturskolan. Operascenografi till Verdis Macbeth i Barcelona 2016.

Ser fram mot under kulturåret 2017: Sommarens Skulptur Projekte Münster, med just konst i det offentliga rummet .