Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Jubileumsår på Göteborgsoperan

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Göteborgsoperan firar tio år i år och det gör man med uppsättningar som visar vad man är och vad man vill: operorna "Die Frau ohne Schatten" och "Boris Godunov", balettprogrammet "Manifesto" och musikalen "Miss Saigon".

Göteborgsoperan firar tio år i år och det gör man med uppsättningar som visar vad man är och vad man vill: operorna "Die Frau ohne Schatten" och "Boris Godunov", balettprogrammet "Manifesto" och musikalen "Miss Saigon".

Göteborgsoperan ersatte Stora Teatern och byggdes vid Lilla Bommen i Göteborgs hamn efter decennier av diskussioner. Det handlade både om var den skulle ligga och om den alls skulle byggas med den satsning på finkultur det innebar.

I dag ägs Göteborgsoperan av Västra Götalandsregionen och har förutom föreställningarna i det stora huset ett stort regionalt åtagande.

Annons:

- Med vår bredd har vi dödat debatten om finkultur och jag vet att operahusen i Köpenhamn och Oslo sneglar på hur vi gjort för att kunna motivera sina investeringar, säger konstnärlige ledaren Kjell Ingebretsen som kom till Göteborgsoperan 1996 och gör sitt sista år.

Han menar att en del av den medvetna utvecklingen under tio år har varit att ta sig an större och svårare verk och att uppsättningarna av Richard Strauss "Die Frau ohne Schatten" (regi Yanis Houvardas, premiär 12 september) och "Boris Godunov" av Musorgskij (regi Folke Abenius, premiär 16 april) är något av markeringar av positionen, nationellt och internationellt.

Att man under året även ger Puccinis "Madame Butterfly", Mozarts "Enleveringen ur seraljen", Wagners "Die Walkürie" och Verdis "Rigoletto" är mera som det ska och brukar vara på ett operahus.

"Miss Saigon" (premiär 16 oktober, regi Vernon Mound) är den stora musikalsatsningen, medan baletten visar var den står i "Manifesto" med baletterna "Artifact II" av Richard Forsythe, "Raptus" av Nacho Ducato och ett helt nytt verk, ännu utan namn av Javier de Frutos, med premiär 18 september. Den andra stora satsningen är "Re: Tjajkovskij", ett nytt helaftonsverk av Nicolo Fonte, som bland annat tar utgångspunkt i det nya arkivmaterial som kommit fram om Pjotr Tjajkovskij.

- Det är komplicerat att säga vad ett jubileumsår betyder konstnärligt. Varje år är alltid en satsning till 100 procent, men visst finns det en önskan att sammanfatta, visa positionen och visa riktningen. För mig har mycket en utgångspunkt i rörelsernas skönhet i den klassiska baletten, säger balettchefen Kevin Irving.

En positionsangivelse är väl också att han bjudit in dans- och showgruppen "Jeerk", med en dansstil från klassisk step till street dance, att skapa föreställningen "Overl-oad" på stora scenen med premiär 16 december.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

lagenhet1000
Foto:TT

 ”Gränsen är nådd.” Benhårt utgångsbud: hyrorna ska lämnas oförändrade. 138  15 tweets  122 rekommendationer  1 rekommendationer

nyquiz-1
Foto:AP och Anette Nantell

 Nutidstestet vecka 36. Systrarna Ylva och Stina Ekblad I ”Maria Stuart” på Dramaten – vem skrev pjäsen? 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
stormarpuff1000
Foto:Rex

 Kilo, Ignacio, Jimena och Kevin. Bild som får meteorologer att häpna. 78  5 tweets  73 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: