Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Kultur & Nöje

Khemiris öppna brev till Ask en viral succé

Jonas Hassen Khemiris öppna brev till justitieminister Beatrice Ask fick på onsdagen en enorm spridning på nätet. Länken har delats så mycket att den nått i princip alla svenskar på Twitter, enligt Twitteranalytikern Hampus Brynolf.

Artikeln handlar om polisens kontroller i tunnelbanan i jakten på personer som befinner sig illegalt i Sverige. Författaren Jonas Hassen Khemiri förslår där att han och Beatrice Ask ”byter skinn” för en dag för att justitieministern ska förstå hur det känns att bli särbehandlad på grund av sitt utseende.

Artikeln har väckt ett enormt intresse bland DN:s läsare. Vid 18-tiden på onsdagen hade artikeln fått över 250.000 klick. Det är mer än vad 2012 års mest lästa artikel, Bengt Ohlssons ”När ska det röda rinna av kulturens fana”, drog på ett helt år.

Även i de sociala medierna har intresset varit exempellöst. Vid 18-tiden på onsdagen hade artikeln delats över 60.000 gånger på Facebook och Twitter. Den tidigare rekordnoteringar var 27.000 för en artikel om när ”fel” Margareta Winberg bjöds in till middag med regeringen.

Hampus Brynolf, digital strateg på företaget Intellecta, har utvecklat metoder för att kartlägga och mäta aktiviteten på den svenska delen av Twitter i form av verktyget Twittercensus. Han ser ett massivt genomslag för Khemiris artikel.

– Eftersom det finns ett antal kändisar med där kan jag dra slutsatsen att den potentiella räckvidden är i stort sett hela svenska Twitter, säger Hampus Brynolf.

Det följer av den enkla logiken att när de som har många följare på Twitter, i det här fallet exempelvis Jonas Gardell och Soran Ismail, delar en länk så får den snabbt en stor spridning som sedan fortplantar sig vidare som ringar på vattnet. Brynolf påpekar att detta inte automatiskt betyder att alla läst artikeln men den har passerat i deras flöde.

Vanligtvis är det lättsammare saker, som videoklipp av dansen Harlem Shake, som på så vis blir virala och därigenom får stor spridning i de sociala medierna.

– Detta är helt klart en ovanligt stor spridning för en kulturartikel, säger Hampus Brynolf.

Han menar också att Khemiris artikel har en del egenskaper som typiskt ger den goda förutsättningar att bli spridd på nätet.

– För det första är det en väldigt bra artikel men dessutom innehåller den en tydlig konflikt och vänder sig direkt till en konkret person. Det är ett klassiskt tacksamt grepp som passar på Twitter som är ganska polariserande. Det är inte heller fel att artikeln har en humoristisk ton, säger Brynolf.