Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konsertrecensioner

Helen Hedsund, Irina Anufrieva och Per Åhlund, Jello Trio på Moderna museet

En insmord Irina Anufrieva framför en butodans till Per Åhlunds musik.
En insmord Irina Anufrieva framför en butodans till Per Åhlunds musik. Foto: Hugo Johansson
Musikrecension
3

Artist: Helen Hedsund, Irina Anufrieva och Per Åhlund, Jello Trio

Plats: Bucky Domen, Moderna museet, Stockholm

Helene Hedsunds ”Klinga” är ett sju minuter långt stycke för fyra högtalare, baserat på ljudet av sågklingan i Forsby kvarn.

Eller är det verkligen bara ljud? Verket kan lika gärna upplevas som ett slags ambient musik, mörk och mässande samtidigt som tanken på sågen ruvar lite hotfullt i bakgrunden. Och trots att det är mitt på dagen i ett stort, ljust tält så kommer samma förtätade känsla att överleva hela konserten på den så kallade Bucky Domen vid Moderna museet.

Efter Hedsund tar Per Åhlund, Joanna Bodzek och Irina Anufrieva vid. Åhlund gör musiken; sittande vid ett bord belamrat med elektronik och akustiskt ljudande föremål fångar han upp och bygger på en puls snarlik den från en vinylskiva som står och går på sista skåran.

Bodzek syns inte men står för bland annat kostym och den visuella idéen.

Anufrieva, om någon, syns. Insmord i gips eller något annat vitt, med en kort klänning som delvis har stelnat och med munnen målad som en geishas utför hon en märklig så kallad butodans med japanskt ursprung. På lite håll förefaller hon säkert röra sig i slow motion, men inne i tältet skapar hennes dramatiska mikrorörelser en snudd på skrämmande intensitet.

Det är Fylkingen som gör sitt andra av fyra gästspel på Bucky Domen i juli.

Avslutar denna gång gör Jello Trio med Lisa Ullén på piano, Joe Williamson på kontrabas och Erik Karlsson på trumset.

Av flera intressanta stycken är det andra mest lyckat – och ligger närmast jazzen. Just på gränsen till ett bebopkomp bryter Ullén ny mark i linje med pianisten och frijazzpionjären Cecil Taylor. Tätt, snabbt och formsäkert.