Rihanna på Tele2 Arena i Stockholm

Rihanna möter Stockholmspubliken iförd en blandning av klankåpa, tvångströja och julklappssäck.
Rihanna möter Stockholmspubliken iförd en blandning av klankåpa, tvångströja och julklappssäck. Foto: Karin Lundin / Rockfoto

Med sin senaste skiva ”ANTI” tog Rihanna helt nya risker i sitt artisteri. Kärleken hon möter från de 35.000+ stockholmarna på måndagskvällen är bekräftelse på att hon valde rätt, skriver DN:s Sara Martinsson.

Konsert
4

Rihanna

Scen: Tele2 Arena, Stockholm

Rihanna är en av världens största popstjärnor. Ett eget universum, större än musiken hon gör och rubrikerna hon orsakar. Ändå går tankarna när hon kliver upp på scenen på Tele2 Arena först till en svensk artist, som redan varit här både bildligt och bokstavligt.

På invigningen av stans mest tympliga evenemangsstadion 2013 stod Robyn för den extravaganta airen. Hon befann sig just då på sin andra karriärstopp, hade slagit igenom ytterligare en gång. Med tjocka ögonbryn och asymmetriska siluetter fascinerade hon som en kvinna som trots att hon var konstig ändå blev idol. Tre år senare står Robyns barbadiska namne Robyn ”Rihanna” Fenty på samma scen och är mitt uppe i samma process.

Hennes åttonde skiva som släpptes i januari heter ”ANTI”. I jämförelse med andra stora album den här våren, som Drakes och Beyoncés, är den ett kommersiellt misslyckande. Endast tack vare megahitten ”Work” klarar den sig undan stämpeln som Rihannas första flopp. Under Europa-delen av turnén som nu nått Sverige har biljetterna sålt sådär. Wembley lär ha ekat när ANTI World Tour besökte London härom veckan.

Stajlad av långvarige samarbetspartnern Mel Ottenberg möter hon stockholmspubliken iförd en blandning av klankåpa, tvångströja och julklappssäck. Långsamt skrider hon fram som en ond Lucia, stannar inte förrän hon står ensam upphöjd på en ponton, nära mittcirkeln. Först efter att hon framfört hela inledande balladen ”Stay” mitt i folkhavet lättar hon på de tungt draperade tygerna. Hennes skratt när hon för bort huvan från ansiktet avslöjar en popidol som är extremt nöjd med att ha gjort en så sjukt anti entré. Alla som vill ha sina megastjärnor insmickrande kan lika väl gå hem direkt. Eller ångra att de inte valde Coldplay på Friends i söndags i stället.

Hennes skratt när hon för bort huvan från ansiktet avslöjar en popidol som är extremt nöjd med att ha gjort en så sjukt anti entré.

När showen så småningom flyttar till scenen, tack vare att kvällens huvudperson gör en rätt omständlig resa dit medelst flygande plexiglasbro, får den mer konventionell karaktär. Det dyker upp dansare, efter ett tag hissas ett helt band upp genom golvet, hon spelar gamla hits som ”Rude boy” och ”Diamonds”. Men råheten består. Så är också nivån på den konstnärliga integriteten högre än vad man är van vid att se i liknande stora format. Den skymtar bakom allt från den hårda, kantiga instrumenteringen till garderoben, där kåporna går igen i olika varianter och dansarna bär heltäckande kroppsstrumpor och huvor för ansiktena.

Bitvis är likheterna med The Knifes experimentella liveföreställningar där ingenting är vackert men allt är skarpt större än dem med Rihannas konkurrenter, som typ Katy Perry. Samtidigt är inget teater eller tråkigt. Minimalt mellansnack, rappt tempo men kanske framför allt det närmast elektriska engagemanget från publiken håller energin hög.

Med ”ANTI” tog Rihanna helt nya risker i sitt artisteri. Kärleken hon möter från de 35 000+ stockholmarna den här måndagskvällen är bekräftelse på att hon valde rätt. Kanske är hon konstigare än någonsin. Men hon har heller aldrig tidigare varit så här intressant.