Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst & Form

Disputation. Konsten och kapitalet sitter i samma båt

Efter att Simon Goldins avhandling godkänts bjöd trollkarlen Malin Nilsson på trick på temat ekonomiska profetior.
Efter att Simon Goldins avhandling godkänts bjöd trollkarlen Malin Nilsson på trick på temat ekonomiska profetior. Foto: Pasi Rauhala

In i det sista kändes torsdagens disputation vid Kungliga konsthögskolan osäker. Skulle den hemlighetsfulla konstnärsduon Goldin+Senneby dyka upp för att försvara doktorsarbetet ”Zero magic: Shifting the valuation convention”?

”Undandragande” har ju i över ett decennium ingått i deras konstnärliga metod. Att aldrig själva ge intervjuer eller visa sig på sina vernissager, utan i stället hänvisa till talespersoner och anlita spökskrivare, skådespelare, snickare, bagare, ekonomer och trollkarlar för att iscensätta sina konceptkonstverk. Som dessutom handlar om hemliga sällskap, konspirationsteorier, obskyra offshoreföretag och fula finansiella trick – temat för den magishow som också var en del av disputationen.

Men 20 minuter efter utsatt tid materialiserade sig Simon Goldin och Jakob Senneby, stiligt skrudade i Behnaz Arams plagg skapade av kvarglömda persedlar från kemtvättar. Kollektionen togs fram till deras nyss avslutade retrospektiv ”Standardlängden av ett mirakel”, där äldre arbeten muterat och byggts på.

Sedan 2010 har Goldin+Senneby vidareutvecklat ”Nordenskiöldsmodellen”, konstaktioner inspirerade av alkemisten August Nordenskiölds anarkistiska försök på 1780-talet att befria mänskligheten från ”penningtyranniet” genom att framställa så mycket guld att det förlorade allt värde.

I salen på Mejan fanns en ”magisk låda” från detta subversiva verk, som utgjort ramverket för deras doktorsarbete. Fast formellt kan bara en person disputera och få en betald doktorandtjänst. Så på pappret var Simon Goldin respondent (som en del av Goldin+Senneby), dagen till ära med guldlackerade naglar. Men opponenten Manuel Borja-Villel (chef för Madrids moderna museum Reina Sofia) bjöd fram även Jakob Senneby till podiet för utfrågningen.

Disputationen var den första på Kungliga konsthögskolan sedan starten för den konstnärliga forskarutbildningen. Simon Goldin gav ovanligt konkreta besked om varför akademisk praktik lockat: mat på bordet.

”Det bara verkar som om vi är miljonärer”, sa han och rev ned en hel del skratt med pikanta detaljer om hur Goldin+Sennebys infiltrationer i finansiella strukturer stört ljusskygga hajar på riktigt, i detta gränsland mellan finans- och konstvärlden.

Efter Goldin+Sennebys tidigare försök med en algoritmbaserad fond, programmerad i Nordenskiölds utopiska anda, så har nu en patentansökan för en formel för så kallad blankning skickats in inom ramen för doktorsarbetet.

Vad detta ”magitrick på finansmarknaden” handlar om var inte lätt att avkoda under disputationens högtflygande resonemang om allt från Harry Houdini till Georges Bataille. Smitteffekten blev efterhand påtaglig: undringarna i salen urartade i ett olympiskt mästerskap i maratonfrågor.

Dock restes några viktiga grundfrågor. Ska konstnärer framöver konkurrera med akademisk grad? Och hur appliceras universitetets regelverk för forskningsprocesser på ett doktorsarbete med en konstnärlig gestaltning?

Betygskommittén kom i alla fall fram till att Simon Goldin uppfyllt kraven och efter häftiga applåder fortsatte delar av publiken till magishowen i Cirkus Cirkörs lokaler i Alby. Som ett led i disputationen erbjöds alla att investera i en blankningskampanj mot ett påstått börsnoterat medicintekniskt företag (en spekulation i en fallande aktiekurs). Själva prospektet är den mest handfasta delen av doktorsarbetet – en lysande parodi på sakernas tillstånd, kan jag lova.

Trollkarlen Malin Nilsson gjorde vad hon kunde för att fresta publiken till investeringar och höll show med allehanda tricks på temat ekonomiska profetior. Kontentan var att det vi vill tro blir ”sant”.

Illusioner och manipulationer är ju grunden för trolleri, men också en substantiell del av kapital- och konstmarknaden. Samtidigt är ju ”magi” och immateriella värden byggstenar i stor, ovärderlig konst.

En kvinna som genomskådade trolleriet på scenen fick en brandgul ballonghund som pris. Förstås en passning till Jeff Koons och hans skulptur ”Ballon dog (orange)”, med en världsrekordnotering på 58 miljoner dollar. Trots att verket finns i flera olika färger – en spekulationsbubbla om något.

Malin Nilsson konkluderade: ”Detta är inte magi. Zero magic”.