Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Konst & Form

Konsten på plats i Sven-Harrys gyllene hus

Ett sexvåningshus med guldglänsande mässingsfasader som kombinerar vitmålade hyresrätter med en restaurang och konsthall för samtidskonst. I morgon invigs den första delen av Sven-Harrys konstmuseum i Vasaparken.

– Några kommer säkert att referera till Joakim von Ankas kassavalv när de ser huset, skämtar den snart 80-årige byggmästaren Sven-Harry Karlsson när han tar emot mig och fotografen utanför det nya konstmuseet.

Det guldglänsande huset är ritat av Wingårdhs arkitekter.

– Det finns inte så många som dem, som kan sätta upp ett hus med internationell touch. Jag ville att exteriören skulle vara outstanding, ett konstverk i sig. Men där inne ska konsten bestämma, säger Sven-Harry och visar oss in i konsthallen.

Där är det byggarbetare överallt, golvet är fortfarande täckt av ett tunt lager vitt slipdamm och konstnären Lars Kleen är fullt upptagen med att sätta ihop det sista på en skulptur. Det börjar bli bråttom nu. I morgon avtäcks huset och på söndag öppnar konsthallen för allmänheten.

Vi går på upptäcktsfärd i huset som förutom museum, skulpturpark och konsthall rymmer arton hyresrätter, en restaurang och två kontor där möbelföretaget Gärsnäs och filmaren och fotografen Jens Assur ska husera.

– För mig är huset en tyst demonstration mot den girighet som råder i samhället. Kultur är ett absolut måste i ett civiliserat samhälle. Men det handlar även om att jag vill avdramatisera konsten. Det är därför jag vill att människor ska kunna bo här också. Jag vill föra konsten närmare människorna, säger Sven-Harry Karlsson på sin mjuka skånska.

Han grundade byggföretaget Folkhem 1968, och har alltid varit intresserad av arkitektur och design. Dessutom har han de senaste 30 åren varit en aktiv konstsamlare.

Det var när Sven-Harry Karlsson köpte sitt första stora hem som han började fundera på vad han skulle ha på väggarna.

– Min pappa, som också var byggmästare, hade ett stort konstintresse och samlade framför allt på verk av skånska konstnärer. Han tog ofta med mig på konstutställningar och jag tror att vi var runt i varenda kyrka i hela Skåne, så jag var van vid att se konst. Det fanns ett latent konstintresse, men det tog sig inte några konkreta uttryck förrän det blev dags att inreda mitt eget hem.

Ett av de första verken Sven-Harry köpte var en målning av Evert Lundquist.

– Det var en hans egna favoritmålningar som han hade jobbat med länge. Det märks, för tavlan har ett tjockt lager färg. När jag väl hade köpt den höjde det ribban för vad jag skulle ha på de andra väggarna i rummet, så jag var tvungen att fortsätta konstköpen. På så vis växte samlingen.

I dag innehåller den verk av ­August Strindberg, Carl Fredrik Hill, Helene Schjerfbeck, Ernst Josephson, Lena Cronqvist, Ulrik Samuelson, Hans Wigert, Dan Wolgers och Åsa Ljung. En imponerande samling, som han nu donerar till Byggmästare Sven-Harrys Konst- och Bostadsstiftelse. Stiftelsen har i uppdrag att driva museet och konsthallen på ett sådant sätt att konsten kommer allmänheten till godo.

Dessutom delar stiftelsen ut ett årligt stipendium till begåvade konstnärer som utöver pengarna får möjlighet att ställa ut sina verk i den 400 kvadratmeter stora konsthallen. Den ligger i husets nedre del och har en glasfasad ut mot Vasaparken.

Först att ställa ut är årets stipendiat, skulptören Lars Kleen.

– Han ställer ut tre skulpturer där motsättningen mellan tyngd och bärande är viktig i min upplevelse av hans verk, och består till stora delar av byggmaterial, och består av byggmaterial, så det känns som en väldigt passande start. Tanken är att konsthallen ska bjuda in samtida konstnärer, och ta avstamp i de nyare verken i Sven-Harrys samling, säger museiintendent Eva Asp.

Samlingens äldre verk kommer att visas på museets takvåning, men den invigs först på byggherrens 80-årsdag den 8 december. Den delen av huset avviker på flera sätt från resten av byggnaden, eftersom den är uppförd som en kopia av Sven-Harrys 1700-talsherrgård Ekholmsnäs på Lidingö. Huset ska möbleras med hans egna Haupt­byråer och Märta Måås-Fjetterström-mattor, och tavlorna kommer att hänga precis som de gjort hemma hos Sven-Harry.

– En av anledningarna till att jag ville skapa en kopia av mitt eget hem är att det är en av de bästa planlösningarna jag har sett. Det finns inga onödiga korridorer, allt utrymme används på effektivt sätt. Att jag ska hänga tavlorna som jag har dem därhemma beror på att jag har jag haft 30 år på mig att hänga om dem, så jag vet hur de hänger bäst, säger Sven-Harry Karlsson och fortsätter rundvandringen till en av de vitmålade lägenheterna.

Av de 18 hyresrätterna har hälften hyrts ut via Stockholms bostadsförmedling. En lägenhet använder Sven-Harry som kontor, och resten bebos av ”personer som på olika vis främjar kulturen” som Jens Assur och Lars Lindström, filmkonsulent på Svenska Filminstitutet.

Hyrorna är relativt höga, eftersom de delvis ska finansiera museet. I gengäld har hyresgästerna ett attraktivt läge och flera har balkonger som löper längs hela lägenheten.

Många tänker nog att det är ett utslag av hybris att bygga ett konstmuseum och döpa det efter sig själv. Är det här ett sätt att göra dig odödlig, frågar jag Sven-Harry Karlsson innan jag går.

– Det är inte vad det är frågan om, men det är klart att alla vill bli ihågkomna. Jag vill visa att jag är bäst på byggande.

Museet har kostat 150 miljoner kronor

Sven-Harrys konstmuseum  ligger på Eastmansvägen 10–12 vid Vasaparken i Stockholm.

Huset har tagit två år
och kostat 150 miljoner att bygga. Konsthallen öppnar för allmänheten på söndag den 27 mars.

Lars Kleens utställning
varar till den 29 maj. I sommar visas en samlingsutställning med tidigare stipendiater, bland andra Ylva Ogland och Karin Mamma Andersson.

 

Läs mer om Sven-Harry Karlsson här.