Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst & Form

Konstnären Markus Andersson fick rätt mot fotograf

Foto: Jurek Holzer/SVD/TT

Konstnären Markus Andersson gjorde inte intrång i fotografens rätt när han målade Christer Pettersson utifrån ett foto. Det slår Högsta domstolen nu fast.

Målningen "Svenska syndabockar" bygger på Jonas Lembergs foto, och fotografen stämde konstnären för upphovsrättsintrång. I tingsrätten fick Lemberg rätt, hovrätten dömde till Anderssons fördel, men nu har HD sagt sista ordet. I dag är Markus Andersson lättad.

– Det har varit mycket besvär med det här och det är skönt att det är över, säger han.

Högsta domstolen skriver i sin dom att konstnären har omvandlat det fotografiska verket på ett sätt som har åstadkommit ett nytt verk. Målningen får en helt annan mening än den som fotografiet har, slår HD fast och skriver: "I stället för ett fotografiskt starkt personporträtt framträder i målningens form en allegori som antyder kritik av ett massmedialt behov av syndabockar".

Domen ska anses vägledande för hur gränsdragningen bör göras, skriver HD. En seger för bildkonsten, tycker Andersson.

– En skribent måste ju kunna citera för att framföra samhällskritik och en bildkonstnär måste också kunna göra det. I mitt fall handlar det om Palmemordet och folk som varit oskyldigt anklagade för det. Om man inte kan referera till vanligt förekommande bilder i massmedia blir det svårt för en konstnär att framföra samhällskritik, säger han.

Fotografen Jonas Lemberg blir överraskad när han får höra talas om domen.

– Det har varit intressant att ett sådant mål har fått så stor betydelse att det har gått ända upp till Högsta domstolen. Det var bra att vi fick den prövning som vi ville ha men tyvärr så vann vi inte. Det var tråkigt att höra, och extremt oväntat. Det är så klart jättetråkigt för alla fotografer, säger han.

Lemberg hänvisar till en lagändring från 1994 som gav fotografer ett större skydd mot att deras verk bearbetas av andra.

– Det betyder att lagen är otroligt svårtolkad. Jag tolkar det som att jag kan ta kopior på tre Mona-Lisa-tavlor och sätta en get på och kalla det för mitt verk och ett nytt verk. I förlängningen betyder det, gissar jag, att lagen kommer att skrivas om igen och så kommer det att komma ett liknande fall igen som då troligen måste tas hela vägen till Högsta domstolen.