Konst & Form

Kulturhuset i Vällingby ska sätta västerort på kulturkartan

Kulturhusets nya satellit i Vällingby ska få västerortsbor att både komma till scenen och ställa sig på den. De nya konstnärliga ledarna tror på en lokalt förankrad verksamhet med hela Stockholm som publik.

Kulturhusets nya satellitscen i Vällingby ska präglas av ett deltagarperspektiv. De nya konstnärliga ledarna Olof Hanson och Ayesha Quraishi börjar jobba i dag och konstaterar att de har referensramar som kompletterar varandra:

– Det är roligt att vi kan addera våra kontaktnät. Jag kan säga att något är som en Norénpjäs och då svarar Ayesha: vem är Norén? På samma sätt kan hon göra mig till ett frågetecken genom att referera till hiphopkollektivet Byn Block. Det är så jäkla befriande, det är den världen vi lever i, säger Olof Hanson.

Med Olof Hanson och Ayesha Quraishi står Kulturhuset Stadsteatern Vällingby med ett ben i teatern och ett annat i dans, konst och musik. Ayesha Quraishi är själv uppvuxen i 16-området, som hon kallar västerort. Just nu bor hon i Hässelby.

– Det är Spånga, Rinkeby, Tensta, Kista, Vällingby, Bromma och Hässelby som vi vill arbeta med och nå ut till, men det vore också supergrymt om hela staden lockas ut hit. Varför inte hela världen? Men det ska växa härifrån. Här finns fröet. Meningen är att folk som bor här ska göra scenen lika mycket som komma till den, säger hon.

Det första Olof Hanson och Ayesha Quraishi gjorde när de träffades var att göra en spellista med lokal musik och åka runt i Hässelby. Ur bilhögtalarna strömmade förutom nämnda Byn Block, så stora i västerort att de kan sälja egentryckta cd-skivor för 500 kronor, också bland annat Grammofonen, Cherrie, Linda Pira och Erik Lundin. Samtliga är tänkbara namn för den kommande verksamheten – Ayesha Quraishi är själv rapartist och musikproducent.

– Med den blandning av genier som finns i 16-området blir det här en fantastisk plattform. Här ska inte finnas några barriärer. Det kommer att drypa av hiphop innanför de här väggarna, säger hon.

När DN kommer till kullerstenslagda Vällingby torg står ett stort sällskap och väntar innanför dörrarna till nyrenoverade Medborgarhuset Trappan: förutom de konstnärliga ledarna och den lokala kulturföreningen även Kulturhuset Stadsteaterns chef Benny Fredriksson och stadsbyggnads- och kulturborgarråd Roger Mogert (S) med var sitt entourage.

Det är inte bara den socialdemokratiska närvaron och de bruna trädetaljerna i interiören som får Trappan att andas folkhem. Huset byggdes 1956, mitt under välfärdssamhällets middagstimme och mitt på torget i den nybyggda ABC-staden. Olof Palme bodde på promenadavstånd och har hållit många tal i huset.

Foto: Beatrice LundborgYared T Cederlund och Alexander Dam repeterar dansföreställningen ”Idiom” som har premiär den 5 maj. Foto: Beatrice Lundborg

Etableringen av en fast scen i västerort har också varit ett socialdemokratiskt hjärtebarn sedan början av 2000-talet, men hamnade i malpåse under det borgerliga styret.

– Det finns en enorm längtan efter detta lokalt, säger Roger Mogert. Den kulturpolitiska analys vi gjorde var att västerort helt saknar fasta scener. Vill man att kulturutbudet ska vara för alla är geografin en av de faktorer man måste jobba med.

– Men också anslaget är viktigt. Du skulle kunna flytta Operan till Rågsved och du kommer ändå inte att få så många Rågsvedsbor att gå. Här kommer vi både ha en geografisk fördel och ett anslag med låg tröskel.

Är det bättre att decentralisera stadens scener än att försöka få hela staden att besöka de centrala institutionerna?

– Det är egentligen ingen motsättning. Kulturhuset är för mig den absoluta mittpunkten i staden, men vi behöver också finnas i ytterstaden. Drar du ut cirklarna härifrån finns uppemot 300.000 människor som har Vällingby som sitt centrum. Så det här kändes som en logisk etablering, säger Roger Mogert.

Kulturhuset Stadsteatern Vällingby kommer att ha tre olika publika rum som rymmer mellan 60 och 150 personer. I det stora rummet pågår under tisdagen repetitioner av föreställningen ”Anna och Mats i Vällingby” av Helena von Zweigbergk, som har premiär om drygt en vecka. Ett kärleksdrama om ett medelålders par kanske inte blir något dragplåster för Vällingbyscenens tilltänkta målgrupp 15-25 år. Men de nya konstnärliga ledarnas avtryck kommer att börja märkas först 2017, eftersom nuvarande repertoar är lagd av Benny Fredriksson. Han beskriver medborgarhuset som en arkitektonisk pärla:

– Det ligger mitt i byn, är vackert, funktionellt och nästan för bra för att vara sant. Att satsa på en ny verksamhet i ytterstaden i det här fantastiska huset, som renoverats med så stor kärlek, är kulturpolitik när den är som bäst.

I renoveringen för 40 miljoner kronor, bekostad av Svenska Bostäder, har huset återställts till sitt ursprungliga utseende från 1956.

– Vällingbyhuset byggdes som ett föreningshus. När det stod klart var man så glad över att huset skulle kunna rymma fyra föreningars respektive årsmöten samtidigt. Det folkhem vi alla är en del av i dag byggdes av hembygdsföreningar, folkrörelser och massor av politiska och ideella föreningar. Hur bygger vi en modern deltagaraktivitet i dag? frågar sig Benny Fredriksson.

Ja, hur ska folkhemmets tomma föreningslokaler fyllas 60 år senare, i en tid då föreningsliv blivit liktydigt med bostadsrättsföreningsmöten? Jag ber de konstnärliga ledarna ge en vision för en vanlig lördag. Olof Hanson vågar sig på en spekulation:

– Ja, kanske blir det barndans i trean, en konsert med Erik Lundin i tvåan och sedan något berättarprojekt i ettan.

– Och så någon levande debatt, med Kulturhuset Forum/Debatt som förebild! tillägger Benny Fredriksson.

Fakta. De nya konstnärliga ledarna

Olof Hanson, chef och konstnärlig ledare. Är sedan 2009 regissör på Stadsteatern. Har bland annat gjort ”Top girls”, ”Arnold” och ”Cyrano”. På Teater Galeasen har han regisserat ”Lagarna” och ”Illusioner”. 2011 var han tillförordnad konstnärlig ledare för Parkteatern och sedan 2012 är han konstnärlig ledare för Fri scen, en tjänst han kommer att behålla parallellt.

Ayesha Quraishi, biträdande konstnärlig ledare. Har sina rötter i Vällingby och Hässelby. Är i dag musikproducent, system­teoretiker, filosof och konstnär, med flera samarbeten med bland andra Konsthögskolan, Musikhögskolan och Riksteatern bakom sig. Är även rapartist och har gett ut skivorna ”Jade fever” och ”The lobby”.

Fakta. Årets repertoar

”Anna och Mats i Vällingby – en modernitet om kärlek”

Författaren Helena von Zweigbergk har skrivit en pjäs om hur ett par i vår tid ska få relationen att fungera. Huvudpersonerna har hon tidigare använt i två romaner.

Pjäsen regisseras av Christian Tomner. Sanna Krepper och Niklas Hjulström har huvudrollerna. Premiär den 19 mars.

”Idiom”

En dansföreställning koreograferad av Erik Linghede, som tidigare debuterat med ”Hold” på Stadsteatern förra året. ”Idiom” ska skildra en fiktiv verklighet bortom tid och rum.

Dansare: Ida Holmlund, Robin Sundberg, Alexander Dam och Yared T Cederlund. Premiär den 5 maj.

”Spelet om Vällingby”

Ett stort semi-professionellt projekt av Johanna Huss. Hon har tidigare gjort sig känd som teaterledare för ”Enskedespelet”, där professionella skådespelare och amatörer satt upp föreställningar tillsammans. Premiär hösten 2016.

”En sak i taget”

Dansteater med koreografi och regi av Birgitta Egerbladh. Tillsammans med dansaren Peter Gardiner ska hon undersöka vårt förhållande till tingen som omger oss i en föreställning som ska blanda humor och allvar. Premiär i höst.

”Kicktorsken”

Alexander Salzbergers monolog tas till Trappan, men spelas först på Kulturhuset Stadsteatern. Läs mer i spalten här intill.

”Vem bestämmer”

Stina Wirséns barnbok blev en dansföreställning för de yngsta 2015. Under 2016 spelas den i Vällingby. Regi Jonna Nordenskiöld.

Dessutom startas ”Megashop”, en öppen och gratis dansträning med fokus på streetdance 13–25 åringar. Kulturhuset Stadsteatern gör också med Danspiration ett projekt kring dans och integration.