Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Lars Linder: Nu är jag med i Lars Vilks konstverk

Det du just börjat läsa är inte en vanlig artikel, utan en del av ett konstverk. Inte mitt utan Lars Vilks, närmare bestämt det som påbörjades 2007 med hans beryktade teckning av en rondellhund med Muhammeds ansikte.

Allt som sedan sagts och gjorts är ju enligt Vilks själv en del av hans stora konstverk. Nyss, den 11 september, framträdde han i New York tillsammans med kända antimuslimska extremister, och i går sände ”Uppdrag granskning” ett reportage om hans USA-resa – även det således, som Janne Josefsson noterade, en del av Verket.

Det var ett både viktigt och intressant program – konstnärligt starkt om man så vill – som med pedagogisk tydlighet gestaltade kraftfältet mellan två ungefär lika motbjudande krafter. På ena sidan jihad och militant islamism där det groteska hotet mot Vilks ingår, med ett pris på 150 000 dollar på hans huvud (plus femtiotusen i bonus om man skär halsen av honom). På andra sidan de militanta antiislamisterna med sina groteska angrepp mot världens muslimer.

Bland dem stod nu även Vilks själv och gav undanglidande svar på Janne Josefssons envisa frågor. Just det är nämligen hans konstnärliga medel: han låtsas inte ta ställning, han bara visar vad som händer nära den farliga gränsen. Att ta ställning är upp till betraktaren av det konstverk som är så förvillande likt själva verkligheten.

Det han gör påminner därmed på sitt sätt om det Lars Norén gjorde i nazistpjäsen ”Sju tre”: även det ett konstverk som överskred sig självt. Själv trodde jag ursprungligen på Noréns intentioner, aldrig på Vilks – men slutresultatet är i båda fallen detsamma: en konstnär som blir trollkarlens lärling i händerna på de mörka krafter han trott sig behärska.

I går, i sitt eget konstverk, såg vi Vilks som nyttig idiot för ena sidan i extremisternas kapplöpning mot avgrunden.