Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Le Corbusier borde få fortsätta ­inspirera Stockholm

Foto: Fredrik von Feilitzen
Le Corbusier är herostratiskt ryktbar för sin idéskiss för Stockholm 1933, där Gamla stan skulle rivas. Men han var inte bara 1900-talets mest inflytelserika stadsplanereformator utan också en enastående husskulptör.

På Moderna museets Le Corbusier-utställning (t o m 18/4) visas ritningarna från 1962 – och en välgjord husmodell – till Theodor Ahrenbergs tyvärr aldrig förverkligade museum vid Norr Mälarstrand.

Det skulle på Corbusierskt sätt stå på pelare i vattnet, ha fasader med flerfärgade emaljerade stålplåtar och ett origamivikt plåttak. Via landgångens sluttande plan skulle man komma in i en ljus övervåning med oregelbundet placerade fönster som tar in utsikten åt alla håll. Därifrån når man den mörka undervåningen, som bara har tre mindre fönster och i stället utmärkta utställningsväggar. Total­ytan är drygt 800 kvadratmeter.

Husmodellen har bekostats av Moderna museet men är tänkt att överföras till Fondation Le Corbusier i Paris. Behåll den i stället i Stockholm, som en inspirationskälla till ett förverkligande i full skala!

I motsats till den tidigare före­slagna, överstora ”Badringen” skulle Le Corbusiers paviljong berika Norr Mälarstrand och Riddarfjärden.

Den kan i Ahrenbergs anda inrymma ett museum, eller varför inte en efterlängtad utställningslokal för stadsbyggnadskontoret, en nutida efterföljare till ”Stockholmsterrassen” som för 40 år sedan fanns vid Sergels torg. Den stadsmodell som nu står i Kulturhuset skulle passa perfekt i övervåningen.