Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst & Form

Livet som konstnär kräver europeiskt inresevisum

Han är en av de unga fotografer som tränger undan de västerländs­ka klichéerna i bilden av det moderna Afrika. Just nu ställer Mohamed Camara ut på Galleri Flach i Stockholm.

Som tonåring spelade Mohamed Camara fotboll varje dag, och hoppades på att bli upptäckt av en agent från ett lag i någon europeisk liga.

I stället fick en fransk gallerist syn på de fotografier, som han tagit med en digitalkamera hemma hos sig själv i Malis huvudstad Bamako.

– Jag var rätt kaxig på den tiden, så där som tonårskillar är, säger Mohamed Camara.

Med sin kamera fångade han det typiska inomhusljuset i Bamako, när solens starka strålar tränger sig in i de mörka rummen genom trådarna i ett slitet draperi. Senare har han återskapat bilder med detta ljus, som i bilden ovan, i lägenheter i Paris förorter. Fotografierna fick kritiker att tala om äldre franskt måleri, klassiker som Mohamed Camara aldrig hade hört talas om.

Två år efter utställningen i Paris bjöds den då 18-årige Mohamed Camara in av Tate Modern i London.

Han var självskriven i den stora utställningen ”Snap judgments: new positions in contemporary african photography”, som ställdes samman av den världsberömde kuratorn vid International Center of Photography i New York, Okwui Enwezor. Avsikten var att skapa en motbild till vad Enwezor kallar afropessimismen, den konventionella västerländska bilden av krig och hunger. Nyligen sammanfattades utställningen i en praktfull bok.

– Den som vill få uttrycka sig behöver en västerländsk beskyddare. I många afrikanska länder är korruptionen så utbredd att bara den som har kontakter i eliten, eller kan betala mutor, får komma fram, säger Camara.

Sedan ett par månader bor han i Frankrike på ett tidsbegränsat uppehållstillstånd. Att få ett inresevisum till Europa, som förskansat sig bakom en hög mur, är ett privilegium.

– Många afrikanska konstnärer stannar i Europa. Men jag vill inte leva som papperslös när uppehållstillståndet går ut. Då måste man leta efter svartjobb som en galning. Det är fruktansvärt hårt.

Dessutom har han sin familj i Mali där osäkerheten nu är hög. Norra delen kontrolleras av rebeller, samtidigt pågår hemliga samtal om vem som ska styra efter en militärkupp tidigare i vår.

– Och det är trots allt i Bamako som jag får inspiration.

”Le regard et les souvenirs: Mohamed Camara och Kiripi Katembo” visas på Galleri Flach till 30 juni.