Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Konst & Form

Moderna Museet röntgar Rauschenbergs get

En stor turnerande utställning i USA vill låna Robert Rauschenbergs världsberömda get. Men det snart 60 år gamla verket är skört. För att avgöra djurets skick har Moderna Museet genomfört en unik röntgenundersökning.

Stämningen är andaktsfull när fem av Moderna Museets tekniker med en sammanbiten kraftansträngning lyfter av den jättelika plexiglashuven. Alla experter i rummet viskar fast det inte behövs.

Men så är det också ett av världens mest berömda konstverk som befrias ur sin monter. ”Monogram”, som verket egentligen heter, är älskat av barn för sin vänliga charm och sönderanalyserat av konstvetare på grund av sin gåtfullhet.

Kaj Thuresson, utredare på Riksantikvarieämbetet, närmar sig försiktigt och vädrar med näsan strax ovanför djurets nos.

– Det luktar lite färg. Men inte get, konstaterar han med ett stort leende.

Under tre dagar ska ”Monogram” undersökas ytterst grundligt. Färgerna analyseras och ljuskänsligheten testas. Dessutom genomförs en röntgenundersökning för att syna djurets inre. En process som kräver att delar av museet spärras av på grund av strålningen.

– Vi vill helt enkelt se hur geten mår, säger Anna Tellgren, intendent på Moderna Museet.

2005 arbetade hon med en omfattande utställning som tog geten till New York, Los Angeles och Paris. Nu planeras en ännu större utställning som görs i samarbete mellan Tate i London, Museum of Modern Art i New York och San Francisco. Enligt Moderna Museets chef Daniel Birnbaum är det möjligen den slutgiltiga Rauschenberg-utställningen.

– De kan inte ens tänka tanken att ”Monogram” inte skulle vara med, säger han och poängterar att all världens museiverksamhet vilar på en outtalad överenskommelse om att verk hela tiden lånas ut.

– Men det här är ett gränsfall där man som ansvarig inte riktigt har lust. Alla väntar sig att den ska stå här. Den är något av vår Mona Lisa, säger Daniel Birnbaum och tittar ömsint på geten.

Han ler ett snett leende när han får frågan om det finns en risk att deras undersökningar neutraliserar verkets mystik.

– Så kan det kanske vara. Men getens insida är något vi alla är nyfikna på. Vi har skojat om vad som händer om det visar sig att geten har ett brutet ben. Vi ska naturligtvis inte påverka det som gör verket till ett konstverk. Däremot kan det bli fråga om någon form av restaurering.

Kaj Thuresson och hans kollega Magnus Mårtensson från Riksantikvarieämbetet hänger upp tunga blygardiner som ska skydda mot den elektromagnetiska strålningen. När röntgenundersökningen sedan börjar håller de minutiös koll på värdena med hjälp av mätare.

Några timmar senare står museets konserveringsexperter samlade i klunga runt Magnus Mårtenssons dator. Alla stirrar som hypnotiserade när han studerar röntgenplåtarna på sin skärm.

Efter en första snabbanalys konstateras att det verkar som om en av de många myter som omgärdar geten faktiskt stämmer. Ett av djurets ben ser ut att vara brutet. Kroppen innehåller även en hel del järn. Det handlar om spikar som håller skinnet på plats och centimetertjocka metallstänger som stagar upp skelettet.

När TT återvänder till museet efter tre dagar av undersökningar säger Kaj Thuresson att det är sannolikt att geten har preparerats med arsenik. Något som var vanligt när djur stoppades upp förr i tiden.

– Det är inget konstigt i sig. Men det kan vara bra att veta för personal som ska hantera verket. Då kan man bära handskar och munskydd. Så ja, den kan vara giftig. Men det är inget som besökare behöver bekymra sig över, säger Kaj Thuresson.

Daniel Birnbaum ser nöjd ut.

– Man vet förstås aldrig vad som upptäcks när undersökningen är helt klar, men principiellt har vi accepterat ett utlån. Konst finns till för att nå en stor publik.

Ett definitivt besked kommer Moderna Museet att ge inom de närmsta veckorna.

Tekniker på Moderna Museet lyfter på den monter som skyddar Robert Rauschenbergs konstverk ”Monogram”. Det sägs att museet blev tvungna att kapsla in geten på 80-talet eftersom många ville klappa den.

Fakta. ”Monogram”

Robert Rauschenberg gjorde ofta konst av skräp han hittade på gatan i New York. Geten upptäckte han i skyltfönstret till en butik som sålde kontorsmöbler. Han köpte djuret, en uppstoppad angoraget, för 30 dollar eftersom han tyckte synd om det. Rauschenberg hade svårt att förvandla geten från djur till konstverk. Det tog honom fyra år att skapa ”Monogram”.

Somliga menar att namnet syftar på att däcket och geten påminner om bokstäverna i ett monogram. Många har tolkat verket som ett självporträtt. Moderna Museet vill och kan inte uppskatta verkets värde, men säger att försäkringsvärdet är ”absurt”.

1959 skapade Rauschenberg ”Canyon”, ett liknande verk. Det har värderats till motsvarande 600 miljoner kronor av den amerikanska skattemyndigheten. Moderna Museet köpte ”Monogram” 1964.

Fakta. Robert Rauschenberg

Robert Rauschenberg, som föddes i Texas 1925, revolutionerade den amerikanska konstscenen under 1950-talet genom att bryta mot den abstrakta expressionismen. Han förebådade popkonsten och räknas i dag som en av USA:s största konstnärer genom tiderna.

”Monogram” är hans mest kända verk. Det är en av hundratals ”combines” som han skapade tidigt i karriären genom att kombinera skulptur och målning.