Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Moderna storsatsar på Hilma af Klint

Hilma af Klint är en för många okänd gigant i den svenska konsthistorien. Våren 2013 presenteras hon större än någonsin tidigare i en omfattande utställning på Moderna museet.

Konstnären Hilma af Klint verkade vid förra sekelskiftet. Runt 1907 började hon måla i abstrakt form. Därmed skapade hon alltså abstrakta målningar före giganter som Kandinsky, Mondrian och Malevich.

Våren 2013 arrangerar Moderna museet en utställning som omfattar runt 200 verk av konstnären. En storsatsning, enligt Moderna museets chef Daniel Birnbaum. Det har varit få tillfällen att se hennes målningar utställda tidigare, men 1999 visade Liljevalchs i Stockholm sviten ”Det stora templet”.

– Det är ingen som har gjort den riktigt stora utställningen som tar henne på allvar. Sedan hoppas vi att utställningen går på turné. Det har visats intresse från Tyskland, Frankrike och USA. Jag tror det kommer att hända mycket med Hilma af Klint inom de närmaste åren.

Trots sitt pionjärskap har Hilma af Klint inte tilldelats en självklar plats i konsthistorien. Men så är också hennes konstnärskap omgärdat av en fascinerande mystik.

– Hon skrev bland annat ett testamente som gjorde gällande att hennes konst inte fick visas förrän 20 år efter hennes död. Det är oerhört originellt att ett konstnärskap på den här nivån inte hade någon publik i sin egen samtid. Det är något av en Dan Brown-historia, säger Daniel Birnbaum.

Hilma af Klints samlade verk är en jättelik konstskatt som omfattar runt 1 500 målningar och dagboksanteckningar motsvarande över 10 000 sidor.

– Min far försökte donera samlingen till Moderna museet i slutet av 60-talet, men de ville inte ha den, berättar hennes ättling Johan af Klint som är ordförande för stiftelsen Hilma af Klints verk.

Efter att Moderna museet avslutat sin utställning vill stiftelsen hitta en permanent lösning för att samla hennes verk.

– När Hilma levde hade hon två mål: att hålla verket samlat och att exponera det för allmänheten. Helst ville hon att verket skulle samlas i ett tempel, men det kunde även fungera med en utställningslokal, säger Johan af Klint.