Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Konst & Form

”Spektakulär design är bara för skyltfönster”

Jay Osgerby och Edward Barber vill skapa hållbara möbler som stimulerar till rörelse. Karmarna och ryggarna i sofforna går att vika åt sidan för ändrad sittställning.
Jay Osgerby och Edward Barber vill skapa hållbara möbler som stimulerar till rörelse. Karmarna och ryggarna i sofforna går att vika åt sidan för ändrad sittställning. Foto: Lisa Mattisson

Årets hedersgäster på Möbelmässan älskar Sverige och tycker att skandinavisk design har mycket gemensamt med brittisk. Med influenser från frikyrkorörelsen shakers vill duon skapa hederliga möbler som inte åldras.

Vintrarna i Stockholm var en inspiration när brittiska designduon Edward Barber och Jay Osgerby skapade loungen på årets möbelmässa Stockholm furniture & light fair. Stockholms forna vintrar, kanske bör tilläggas. Färgen på trägolvet, fårfällarna och de stora filtskärmarna som avskiljer rummen i deras utställning ”Triptyk” är avsevärt mer snövita än den grå, grusbeströdda asfaltsplanen utanför mässbyggnaden i Älvsjö dagen innan öppningen.

– Vi ville ha en känsla av vithet i utställningen, samma känsla vi fått av tidigare Stockholmsvintrar. Vi hoppades förstås att det skulle snöa utanför, säger Edward Barber.

Årets hedersgäster på möbelmässan är Londonbor med en nära relation till Sverige. Edward Barber har varit här fler än tio gånger, Jay Osgerby har just sett alla säsonger av ”The bridge” och säger att han ser sig om över axeln hela tiden nu när han är i ”Brons” hemland.

– Jag är lite nervös för att bli kluven på hälften eller något. Jag tänker inte åka i närheten av Malmö, säger han.

Edward Barber tycker att svensk design har mycket gemensamt med brittisk. Ur den brittiska designtraditionen har duon hämtat mer inspiration från frikyrkorörelsen shakers än från arts & crafts-rörelsen. De uppskattar den organiska ornamentiken hos William Morris och hans efterföljare, som de tycker påminner om Svenskt Tenn, men har i sin egen formgivning influerats mer av den asketiska frikyrkorörelse som skapat möbler med ren, enkel design och med idén om en slutgiltig idealform som aldrig skulle behöva ändras.

– Shakers tog de dekorativa möblerna och förenklade dem. Till exempel Shakers gungstol liknar den brittiska gungstolen från 50 år tidigare, men är mycket enklare, säger Edward Barber.

– Shakermöbler är lättare och mer lika skandinaviska möbler, smartare konstruerade med mindre trä och elegantare fogar, tillägger Jay Osgerby.

Hållbarhetstanken hos Shakers är viktig, tycker duon. De formger många av sina möbler i naturmaterial, till exempel det kombinerade köks- och mötesbord av ek där vi genomför intervjun.

– Det är inte designat som ett modestatement eller utifrån någon trend, det är bara ett hederligt bord.

Vad karaktäriserar hederliga möbler?

– Enkelhet, säger Jay Osgerby. Motsatsen till spektakulär design, som bara görs för skyltfönstren. Den kanske får folk att gå in i butiken, men det är inte de spektakulära möblerna de sedan köper.

– Ja, enkelhet, instämmer Edward Barber. Hederliga möbler är gjorda för användning i vardagen och med kvalitet i materialvalet. Självklart måste de vara funktionella, men också ha något slags själ. Ren minimalism är bara tråkig. Det här bordet är väldigt enkelt, men det har till exempel en liten kurva i kanten, benen är mjukt rundade. Riktigt bra design åldras inte.

Så det här ekbordet kommer att hålla i minst 100 år?

– Ja, barnen till ägaren av det här kommer att säga: ”Skynda på att dö så att jag kan ärva bordet”, säger Jay Osgerby.

Stockholm furniture & light fair. Öppen för allmänheten lördag den 13 februari

”Nature is back för good!” är temat i årets trendutställning, som bjuder på starka inslag av gröna växter. Svenska Emma Olbers (bilden), finska Susanna Vento och danska Christine Rudolph har bjudits in att gestalta uterummet, mötesrummet respektive rummet.

Emma Olbers som designat ett orangeri tycker att designindustrin måste bli bättre på att bedöma materialens klimateffekt och har tillsammans med IVL Svenska miljöinstitutet rankat vanliga material utifrån deras koldioxidavtryck. ”Jag tror att vårt synsätt på möbler kommer att påverkas mycket av miljön framöver. Vi blir tvungna att välja material som passar miljön. Själv älskar jag trä”, säger hon.

Drönarliknande taklampor och stolar med blå plyschdynor är ett par inslag i Designbaren, som i år har skapats av arkitekten Andreas Martin-Löf. För maten står krögaren Fredrik Eriksson från Långbro värdshus.

Årets Greenhouse, mässans unga hall för morgondagens designstjärnor, har i år utformats av designstudion Form Us With Love. Där premiärvisas som vanligt även vandringsutställningen ”Ung svensk form”.

Ett nytt inslag på årets mässa är ”Established”, skapat för etablerade formgivare i syfte att främja mångfalden i branschen och gynna formgivares egna småskaliga produktioner.

Stockholm furniture & light fair är världens största mötesplats för skandinavisk design. Mässan pågår den 9-13 februari och öppnar för branschen tisdag den 9 februari och för allmänheten lördag den 13 februari.

Omkring 700 företag varav 80 procent skandinaviska ställer ut på Stockholmsmässans cirka 70.000 kvadratmeter.