Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Konst & Form

Fashion Week i Stockholm: Nu kan alla sitta längst fram vid catwalken

Parismodehuset Givenchys gästspel på New Yorks Fashion Week i höstas med en publik jätteshow blev säsongens klart mest uppmärksammade.
Parismodehuset Givenchys gästspel på New Yorks Fashion Week i höstas med en publik jätteshow blev säsongens klart mest uppmärksammade. Foto: Bebeto Matthews AP

Är det dags för catwalken att ta steget från slutet branschevent till global underhållning? När modeveckan i Stockholm drar i gång på måndag står vi alla på gästlistan.

Modesystemet knakar ordentligt i fogarna. Det blev extra uppenbart i höstas när den ena kreativa chefen efter den andra försvann från lyxmodehusen i Paris på grund av det upptrappade säsongstempot, där framför allt kreativiteten fått stryka på foten. Tongivande designer som Balenciagas Alexander Wang, Diors Raf Simons och Lanvins Alber Elbaz lämnade alla i snabb följd sina positioner. Nu ryktas att även Saint Laurents kreativa chef Hedi Slimane kan vara på väg ut.

Läs mer om modeveckan här:

Jean Paul Gaultier och Viktor & Rolf är ett par andra etablerade namn som den senaste tiden tagit aktiv ställning mot det skenade modesystemet, för att i stället ägna sig åt ett mer hantverksbetonat skapande i långsammare takt.

I Sverige har bland annat uppstickaren Minna Palmqvist uttryckt sin frustration.

– Jag vill visserligen gärna vara en del av modesystemet, samtidigt som det är svårt för mig som liten enskild designer att hänga med i det höga tempot. Med krav på så många nya kollektionssläpp varje säsong finns helt enkelt inte tid att arbeta igenom idéer, dessutom känns det som om systemet i sig nervärderar produkten – och signalerar att den förra säsongens plagg snabbt blir passé. Jag vill hellre göra kläder som håller länge. Problemet är att det är svårt att hitta ett fungerande alternativ till det etablerade systemet, säger hon.

En åsikt hon delar med många andra, både unga talanger och etablerade varumärken som i allt större utsträckning börjat experimentera med nya visningsformat i jakt på ett effektivare och mer hållbart sätt att kommunicera med både branschen och slutkonsumenten.

– Det är uppenbart att branschen är inne i ett paradigmskifte. Det traditionella modesystemet har urholkats de senaste åren på grund av den digitala tekniken där konsumenten får tillgång till mer och mer information. I dag är det många designer och varumärken som ifrågasätter hur kläder marknadsförs på bästa sätt, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för ASFB, branschorganisationen för svenska modevarumärken och arrangör av Fashion Week i Stockholm.

Frågan är om catwalkvisningen så som vi känner den fortfarande har ett existensberättigande. Systemet med säsongsvisa presentationer etablerades i Paris i slutet av 1800-talet av haute couturens fader Charles Frederick Worth, för att skapa ett ökat nyhetssug bland kunderna. Med lanseringen av fabrikstillverkad prêt-à-porter på 1960-talet utvecklades det sedan till dagens visningssystem där press och inköpare får se kollektionerna ett halvår innan de går att köpa i butik.

Problemet är att vi alla numera, i och med den digitala utvecklingen, har tillgång till visningarna ur alla upptänkliga vinklar, från front row till back stage samtidigt som branschen.

– Man kan självklart se en risk i detta, att vi hunnit tröttna när kläderna väl landar i butiken. Men det öppnar också för nya möjligheter för modeskaparna att kommunicera direkt med konsumenterna och få feedback i ett tidigt skede, säger Emma Ohlson.

Det här är ett dilemma som blöts och stöts världen över just nu. London Fashion Week har tagit ett första steg och lagt till en ”fashion weekend” med visningar för allmänheten i anslutning till modeveckan nu i mitten av februari.

I New York tog diskussionen fart på allvar efter Parismodehuset Givenchys gästspel i höstas med en publik jätteshow som blev säsongens klart mest uppmärksammade.

Arrangören av New Yorks modevecka CFDA har sedan dess anlitat en konsultfirma för att reda ut catwalkens roll i framtiden. Den stora frågan är om det har blivit dags att skrota det gamla systemet med branschexklusiva visningar och göra om de internationella modeveckorna till publik underhållning, i säsong? Rapporten är inte klar ännu men den har redan väckt starka reaktioner i branschen.

Enligt designern Diane von Furstenberg, ordförande för CFDA, har branschen allt att vinna på att visa mer vältajmat, för konsumenten.

– Det gamla systemet fungerar inte längre. Det är bara kedjorna som kopierar catwalkplaggen som vinner på det, har hon sagt.

Ralph Toledano, som styr över modeveckan i lyxmodets huvudstad Paris, tycker däremot inte helt oväntat att den publika visningen är helt fel väg att gå.

– Det finns visserligen utrymme för förbättringar, men systemet i sig är inte trasigt, slår han fast i branschtidningen Womens Wear Daily.

Knäckfrågan är att butikernas inköpare fortfarande behöver se kollektionerna i god tid för att lägga sina order, för att det sedan ska finnas tid att tillverka plaggen innan det är dags att lansera dem i butik. Vilket innebär att modehusen ändå måste presentera sina kollektioner på ett eller annat sätt för inköpare, och att en konsumentvisning i säsong i så fall bara blir ytterligare en belastning för de redan hårt pressade modeskaparna – i ett system som håller på att braka samman av sin egen tyngd.

Här i Stockholm (där budgeten för en visning oftast är betydligt mindre än i Paris) och jättespektakel hör till ovanligheterna märks en tydlig tendens bland modeskaparna dels att arrangera mindre, Instagramvänliga installationer i stället för regelrätta catwalkvisningar, dels att bjuda allmänheten på en förhandstitt av höstens kläder.

Filippa K är ett av de etablerade varumärken som valt att visa både intimare och publikt.

– Vi vill gärna engagera och inspirera konsumenterna i ett tidigt skede och testar nya format för våra presentationer. Förra säsongen hyrde vi ut plagg direkt från catwalken. Den här gången bjuder vi in till en utställning där man, till skillnad från en catwalkvisning, faktiskt kan komma nära och känna på plaggen. Vi hoppas att det ska skapa ett intresse även för det som finns i butik nu, säger Amelie Söderberg, vd för Filippa K.

Ida Klamborn, en av de mest hyllade nykomlingarna på den svenska modescenen, väljer att kombinera en traditionell catwalkvisning med ett helt nytt, interaktivt konsumentgrepp. Hon gör den här säsongen plats på front row för ett antal robotar som filmar visningen med virtual reality-teknik i 360-perspektiv – så att alla som känner sig lockade kan ta del av visningen hemifrån. Dessutom kan vi alla tycka till om plaggen i realtid med hjälp en så kallad Cardboard eller via appen ”Front row”.

– Det känns spännande att kunna öppna catwalken för personer som annars inte har möjlighet att sitta front row. Jag ser verkligen fram emot att få veta vilka plagg som blir mest gillade. För mig bevisar det här att det faktiskt går att bryta traditioner i modevärlden och att framtiden är fylld av nya möjligheter, säger hon.

Catwalk för alla under modeveckan
Ida Klamborns Cardboards.


Branscheventet Fashion Week Stockholm pågår den 1–3/2 med ett tjugotal presentationer på catwalken av höstens kollektioner, bland annat på Berns och Kulturhuset Stadsteatern. Den här säsongen bjuder ett antal designer in allmänheten att ta del av nästa säsongs look redan nu.

Stjärnskottet Ida Klamborn byter ut kändisarna på front row mot interaktiva robotinstallationer utrustade med virtual reality-kameror – och ger alla som vill chansen både att se och recensera visningen i realtid. Visningen visas live i appen ”Front Row” klockan 17.15 den 3/2. Vill man ta del av virtual reality-upplevelsen behöver man även ett par så kallade Cardboards. Ida Klamborns specialdesignade version finns att beställa gratis på democraticfrontrow.com – men upplagan är bara 1.000 stycken så det är först till kvarn som gäller.

Filippa K skippar catwalken och låter i stället fotografen Julia Hetta och illustratören Åsa Stenerhag gestalta höstens kollektion i utställningen ”Seeking patterns”. Utställningen, med en installation av höstens plagg, håller öppet för allmänheten den 3/2, 12.00–19.00, på Floragatan 13.

NK visar ”Selected from Fashion Week” i Ljusgården den 1–7/2. En utställning som växer i takt med att kollektionerna presenteras på catwalken – med höstplagg av Filippa K, Whyred, Busnel, ATP Atelier och Giorgi Rostiashvili. Vissa av plaggen auktioneras ut till förmån för Barncancerfondens arbete.

Kulturhuset Stadsteatern är en ny officiell visningsarena för Fashion Week, vid sidan av Berns. Här erbjuds allmänheten ett limiterat antal biljetter till utvalda visningar, som Ida Klamborn, Dagmar, Altewaisaome och Stylein.

Modetävlingen Swedish Fashion Talents presenterar åtta unga, lovande modetalanger och har öppet för allmänheten den 2/2 mellan 12.00 och 16.00, på Kulturhuset Stadsteatern.

Samtliga catwalkvisningar under veckan livestreamas på Kulturhuset Stadsteatern ut mot Sergels torg 3 samt på fashionweek.se.