Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Supermarket versus Market

Koreografen Paul Duncas perfomancekonst handlar om Drakula.
Koreografen Paul Duncas perfomancekonst handlar om Drakula. Foto: Alexander Mahmoud
122 gallerister på 2 mässor i Stockholm i helgen. Bli inte förvånad om du krockar med en vampyrkonstnär från Transylvanien i Stockholms city helgen. Det är dags för den årliga konstkampen, mellan etablerade ”Market” och utmanaren ”Supermarket”, mässorna som krigar om både publik och pengar.

Det är tunnelbanetrångt i rulltrappan mellan plan 3 och plan 5. Konstmässan Supermarket har hyrt extra kulturhuskvadrat för sina 80 – rekordmånga – konstnärsgallerier från 30 länder. För sju år sedan fick de plats i ett omklädningsrum på restaurang KB.

– Då var vi alla väldigt irriterade över den nya mässan Market som bara fokuserade på kunden med pengar. Vi fick inte ens vara med på festen, så vi startade en egen minimarket, säger projektledare Pontus Raud.

Mini blev snabbt super. Förra året lockade Supermarket 6.500 besökare och är nu två gånger Market i antal gallerister. Med en omsättning på dryga två miljoner är målet att nästa år gå mer än plus minus noll.

– Det är en verklig framgångssaga. Vi är nu störst i världen bland de konstnärsdrivna mässorna, säger Pontus Raud.

Festen har han inte tid att gruva sig över längre. Självförtroendet har vuxit med succén och nu kan Supermarket både sparka på och klappa den kapitalstinne lillbrorsan på huvudet.

– Market ser konstnären som ett varumärke, för oss är varumärket konsten. Visst finns det en rivalitet. Men den är också tacksam. Den skapar en polarisering och ett spänningsfält mellan scenerna. Målet är att Stockholm blir en rolig konststad.

I konstkaoset på plan tre står fyra danska konstnärer lutade över en uppkastad resväska. De vill byta kläder med besökarna, kläder som de själva modifierat genom att spruta tandkrämslik silikon på eller smycka med fotbollsmärken. Kollektivet Qwertys konstform är ett mischmasch av mode, performance, installation och konst.

– Det viktiga är mötet och förhandlingssituationen, ”om jag får ett plagg av dig får du den här av mig”. Det finns inga pengar i bytet, relationen bygger på att om litar du på mig så litar jag på dig, då kan vi förändra världen, säger Morten Tillitz.

I år har Supermarket belyst en ny scen – performance. Rumänske koreografen Paul Dunca övar på ruskrolig vampyrshow. Själv född i Transylvanien använder han blodiga nationalsymbolen för att visa det mänskligt omänskliga i våra relationer.

– Jag äter ett barn på scenen. Jag suger ur om inte blodet, så energin. Jag ifrågasätter förhållandet mellan människor och även publiken som föder mig, säger Paul Dunca.

I Konstakademiens pampiga lokaler en Drottninggata bort är montrarna fyllda med foton, konst och skulpturer av mer traditionellt och möblerbart snitt från Nordens mest ansedda gallerier.

En hel avdelning ägnas den världskände danske konstnären Tal R. Här finns även några vassare och mer experimentella hörn.

Vid en bardisk visar konstnären Carl Palm sin diskokula som bestyckats med glasbitar från 1790. Året är valt med omsorg. Glaset degraderar och förväntas dö på 280 år. Det vill säga år 2070 då Carl själv räknar med att dö.

– Då visas en ny titel i spegelglaset som blir mörkare. Den säljs med ett kontrakt och får bara visas några gånger och måste aktas för solljus. Om spegeln dör för tidigt tror jag att det har påverkan på mitt liv. säger Carl Palm.

Han tillhör galleriet Niklas Belenius som gärna tar debatten om galleristen är en profitör eller konst­entreprenör ur årets seminarieprogram.

– Det här är en extremt kommersiellt inriktad mässa. Den heter Market. Jag försöker tänka bort det. Men du ser ju här att gallerierna plottrar ut saker som går att sälja. Det har blivit mässan dit Stockholmarna går för att handla konst, säger Niklas Belenius.

I taket hänger en publikfriande men svårmöblerad molekyllampa med 360 graders bilder av rymdstationen Esrange á 240.000 kronor. Niklas Belenius hade gärna ställt ut på Kulturhuset som han tycker har ett mer spännande utbud. Men nu väntar Armory Show i New York.

– Där säljer man också, men det är mer curerat och utställningsbaserat. Om det är värt 200.000 kronor som det kostar att hänga där beror på, om man vill marknadsföra svenska konstnärer i världen eller bara sälja konst på Östermalm.

I ett annat hörn står Jacob Dahlgren som målar med annat än oljefärg. Han hänger sågar, trådrullar och tumstockar på Andréhn- Schiptjenkos galleriväggar. Konstverken säljs med ritning och monteras på Ikeavis även om priset på 140.000 inte klingar Kamprad.

– För mig är alla möten viktiga. Här möter jag mest konstköpare med pengar. Men jag visar även annat, som videon från en performance jag gjort i San Francisco, säger Jacob Dahlgren och tipsar om att sågarna kostar 79 kronor och kräver bara lite slipning för att kunna sättas upp i fin solfjäderform.

Konstmässor i helgen

Supermarket. Kulturhuset

Gallerier: 80 konstnärsdrivna gallerier från 30 länder.
Publik: Konstintresserad allmänhet samt gallerister och utställningsledare.
Specialfokus: Debut för en Performance-scen med flera internationella artister.
Seminarier: Axplock: ”I evighetens väntrum”, ”Konstnär eller terrorist”, ”Konst som aktivism” samt ” Samtida konst på Balkan”.
Kostar: 100 kronor för en dagbiljett, gratis under 16 år, student- och seniorrabatt.
Var: Kulturhuset, plan 3 och 5, Sergels Torg.
Öppet: Fre: 11–22, lör: 11–20, sön: 11–18.

Market. Konstakademien

Gallerier: 42 konstgallerier från Norden.
Publik: Konstintresserad allmänhet med fokus på konstköpare och gallerister.
Specialfokus: Extra stor plats ges till den berömde danske konstnären Tal R.
Seminarier: ”Galleristen som profitör eller kulturentreprenör?”, ”Den globala konstscenen i dag?”.
Kostar: 120 för en dagbiljett, 200 för hela helgen. (studentpris 80/150)
Var: Konstakademien, Freds­gatan 12.
Öppet: Fre: 12–19, lör: 12–18, sön: 12–18.