Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konst

Tre konstmässor samsas om publiken

Förberedelser inför Supermarket på Kulturhuset.
Förberedelser inför Supermarket på Kulturhuset. Foto: Magnus Hallgren
Konstpubliken får en hektisk helg med tredubbla mässor mitt i Stockholm. Konstnärsdrivna Supermarket har växt kraftigt och intar nu Kulturhuset.

När Minimarket gjorde entré för fyra år sedan var det en happening och kontrast till den likaledes nya konstmässan Market. Året därpå växte Minimarket till Supermarket, även då som en markering mot det etablerade gallerisamkvämet. Nu har grollet lagt sig och båda mässorna ser fördelar i att ligga samtidigt och nära varandra geografiskt.

Sedan Supermarket startade och bjöd in konstnärsdrivna gallerier och kollektiv har mässan blivit känd och attraktiv. I år sökte 120 gallerier spontant. 70 har antagits, 24 länder finns representerade.

– Ett ukrainskt galleri kommer med en ”mo-therhood shop” där de säljer ut sitt hemland (billigt). Och vi hade ett iranskt galleri på väg, men de kunde till slut inte komma, de kan ha gått under jorden, säger Andreas Ribbung, konstnär och en av tre projektledare för Supermarket.

Lyftkranar, blåställ och målarpenslar – för plankstrykning, inte finmåleri – dominerar dagen före vernissage två våningar i Kulturhuset. Under mässhelgen förbinds de med en öppnad Celsingtrappa.

Gemensamt för gallerierna är att de drivs och ägs av konstnärerna själva. Därmed finns plats för det som inte ryms hos kommersiella gallerier, som svårsåld experimentell konst. Men på årets mässa finns alla uttryck, inte minst traditionellt måleri och skulptur.
Supermarket är främst ett tillfälle att träffas och inspireras – men ”det är inte förbjudet att sälja”, som Ribbung säger. Kulturhuset lånar ut lokalen, men mässan står för vissa om- och personalkostnader. En stor mässmonter kostar 5000 kronor.

Supermarketgeneralerna Andreas Ribbung, Pontus Raud och Meggi Sandell har också gemensamt sökt chefstjänsten på Moderna museet. En allvarligt menad ansökan, även om Pontus Raud mest skrattar när jag frågar hur stor chans han tror att de har.

– Vi skulle vilja ta in andra perspektiv, samarbeta och bli en stark, svensk aktör på den internationella konstscenen. Och öppna för det konstnärsdrivna; bli rörligare och mer kaosartade. I dag är institutionernas chefer konstvetare – det borde vara konstnärer. Se på teatern som ofta leds av skådespelare eller regissörer.

Ett par kvarter bort fejas det även i Konstakademiens lokaler. Också intresset för galleridrivna Market är stort, och i år har mässans nordiska prägel förstärkts med fler gallerier från våra grannländer. Market beskrevs tidigt som spjutspetsgalleriernas scen, och många av dessa finns fortfarande med. Utöver de ordinarie montrarna görs sex platsspecifika installationsprojekt under titeln ”At large”, där Åsa Jungnelius enorma obelisk är den mest iögonfallande.

– Mässorna ger en överblick av riktningar och tendenser. Kommersiellt är de viktiga för galleristerna inte bara för de avslut som görs nu, utan även på längre sikt, säger mässgeneral Niclas Östlind.

Som grädde på moset hålls också en mindre, tredje, parallell mässa på Hotel Anglais, rattad av den förre mässnestorn Bengt Tornvall.

Tre mässor och kvällsöppna gallerier

De tre konstmässorna hålls den 19–21 februari.

Market äger rum i Konstakademiens lokaler på Fredsgatan. Bland de 32 deltagande gallerierna finns Andréhn-Schiptjenko, Angelika Knäpper, Nordenhake, Magnus Karlsson, Christian Larsen, Crystal Palace och i8 Gallery.
Ett flertal gallerier har kvällsöppet på sina ordinarie adresser under lördagen.

Supermarket äger rum i Kulturhuset på Sergels torg. Här finns konstnärsdrivna gallerier från bland annat Danmark, Ryssland, Tyskland, Finland, Polen, Serbien, Schweiz och Spanien.

Art Anglais äger rum på Scandic Hotel vid Humlegården, med ett tjugotal gallerier.

Såväl Market som Supermarket har öppna, ambitiösa seminarieprogram.