Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konstrecensioner

Art Nouveau-föremål på Thielska galleriet

På Thielska galleriet stärks jugendporslin av växtarrangemang. Irene Karlbom Häll recenserar "Konstnärlig blomstring. Art Nouveau från Rörstrand".

"Konstnärlig blomstring. Art nouveau från Rörstrand 1895-1920"

Thielska galleriet, Stockholm. Visas t o m 4/6

Rörstrands på sin tid världskända och välgjorda jugendkollektioner har periodvis varit bortglömda. Thielska Galleriet och samlaren Markus Dimdal lyfter nu fram en epok som förtjänar det. Objekten har stått pall för sina 100 år och glasyrerna lyser.

Men bara utställningsformen signerad Gunnar Kaj är värd ett besök. Rummen, ljuset och växtarrangemangen stärker föremålen genom att ge dem en dovare bakgrund att stiga fram ur, istället för den traditionellt vita. Dessutom är det en pedagogisk poäng att släppa in naturen i en utställning med jugendkeramik, som själv är så mycket natur.

Snälla föremål har fått en snäll miljö och kraftfulla en starkare. Inte minst skogen med ormbunkar, små barrträd, trädstammar och mustigt grön matta är ett gott hem åt alla de personligheter som bor där. För de här porslinsföremålen är mycket skulptur, ofta mer så än design, egensinniga och vilda.

Det är välgjort från första rummets tidsresa, där verklighetens vaser återuppstår ur rader av svartvita kompisar på ett foto från en tidig världsutställning, till det sista rummets akvarielika upplevelse. Eller om man så vill, från den övergripande uppdelningen i introduktion plus fyra element till de fina relationerna mellan föremålen.

Det är som att vaser och skålar knallat in själva och valt ett ställe där de trivs. De självmedvetna för sig, de sällskapssjuka i små grupper. Sakerna spanar på varandra. En krabba kollar in fiskar som simmar förbi och en faun med fäktande nybortrövad nymf under armen sträcker lystet sin andra arm efter en vit vas med misstänkt snippliknande former. Carolina Falkholt var långtifrån först ute, om någon nu trodde det. Det här med placering är ett hantverk få museer kan fast de borde vara experter.

Thielska galleriets utställning är därför, förutom själva keramiken, en lektion för museitekniker, utställare, inredare och faktiskt alla som har saker i sina hem.