Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konstrecensioner

Fem onlinekonstverk från ARS17

Som en del av grupputställningen ARS17 visar Kiasma ett urval onlinekonst på sin hemsida, se länk nedan. John Falkirk har valt ut fem av konstnärerna.

Här kan du läsa mer om ARS 17:s onlinekonst.

Foto: Angelo Plessas

Angelo Plessas ”Homo Cybersphericus”

Med verket ”Homo Cybersphericus” vill den grekiske konstnären Angelo Plessas adressera frågor om digital geopolitik, hur nationella regeringar genom censur och manipulering utövar makt på internet. Verket består av två hemsidor som inte går att ses på samma plats vid samma tidpunkt. Försöker du gå in på den ena sidan kan du hamna på den andra, beroende på var du är och när.

Själva hemsidorna består av rörliga grafiska figurer. På skärmen dyker det upp även moln med olika meddelanden. De är ihopsamlade från bland annat Twitter, med hjälp av geocastingteknik, och kan handla om allt ifrån tron på Jesus till kriget i Syrien. På ett kärnfullt sätt undersöker Plessas frågor om makt, censur och frihet på internet.

 Foto: Ed Fornieles

Ed Fornieles – sex olika verk

I britten Ed Fornieles videoverk får man följa en animerad räv, konstnärens digitala alter ego, när den sover, badar, vilar och klättrar. Aktiviteterna sker mot lågupplösta, svartvita bakgrunder och ackompanjeras av storslagen filmmusik och ett dovt, sprakande brus.

Verken anspelar på två för post-internetkonsten återkommande teman: nostalgi och eskapism. Många av genrens konstnärer är födda på 1980-talet och uppvuxna med tecknade serier och datorspel. När den Disneyliknande räven i sina drömmar åker i en berg- och dalbana, till soundtracket från rymdeposet Interstellar, förs tankarna till en skör generation som i en värld av terrorism, klimatkriser och alienerande globalisering gärna flyr vuxenrollen för en stund.

Foto: David Blandy

David Blandy - sex filmer

Även britten David Blandy behandlar nostalgi och eskapism. I sex korta filmer får man följa konstnärens digitala alterego, strövandes genom den tyske romantiske målaren Caspar David Friedrichs monumentala landskapsscener.

David Blandy upptäckte likheter mellan romantiskt landskapsmåleri och bakgrunderna i tidiga slagsmålsdatorspel. hans verk utforskar relationen mellan romantikens sökande efter det sublima och datorspelskulturens drömska verklighetsflykt. Den svartklädde vandraren är till synes oberörd av de dramatiska scenerierna. Han blickar inte ut över landskapen, han stirrar ner i marken.

Foto: Amalia Ulman

Amalia Ulman ”White Flag Emoji”

Argentinskfödda Amalia Ulman blev känd för den stora publiken med sin Instagramperformance "Excellences & Perfections" 2014, där man kunde följa hennes strävan att bli en ”it-girl” i Los Angeles. På sin hemsida visar Kiasma sex av hennes videoverk ur serien "White Flag Emoji".

I filmerna stormar tungt beväpnade säkerhetspoliser olika Airbnb-lägenheter och arresterar unga kvinnor, till ljudet av en hurrande och visslande publik. Både kvinnorna och poliserna är oidentifierbara, polisernas ansikten är utsuddade som i realityserier. På ett tankegivande sätt illustrerar Ulman hur nära varandra det blodigt allvarliga och ytligt skämtsamma existerar på internet.

Foto: Jon Rafman

Jon Rafman ”Oh the Humanity”

Kanadensaren Jon Rafman är en av postinternetgenrens mest framstående konstnärer och har flera verk på Kiasma. På nätet visas hans film "Oh the Humanity", en långsam sekvens där människor kastas runt i vad som verkar vara en överfull vågmaskinsanläggning, till ljudet av stillsam ambientmusik.

Jon Rafman intresserar sig för de psykologiska aspekterna av internet och många av hans verk handlar om bisarra sexuella drifter, alienation, identitetsskapande och galenskap. Oh the Humanity vaggar in betraktaren i tankar om samhörighet och ensamhet i det globala samhället. Flera av Rafmans andra filmer ligger på hans hemsida.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.