Konstrecensioner

Publicerad 2010-09-30 11:45

Bild 1 av 2
Ubåt – skulptur av Lisa Jeannin. Foto: Lisa Jeannin
Detaljbild från videoverket ”Visitors” av Lisa Jeannin och Rolf Schuurmanns. Installationen visas på utställningen ”Beyond the sea” på Malmö konstmuseum. Foto: Lisa Jeannin/Rolf Schuurmans
preload icon

Lisa Jeannins troll, spindlar, mumier och leksaksdjur ger sig ut på äventyr i en utställning på Malmö konstmuseum. DN:s Dan Jönsson ger sig villigt in i leken.

I Lisa Jeannins utställning på Malmö konstmuseum öppnar sig plötsligt en riktig dörr mitt i en film om ett förtrollat hus. Ingen tvekan om vad som gäller för publikens del: väljer man att passera genom dörren har man gett sig in i leken, får leken tåla. Som kritiker borde jag väl hellre ha tagit den andra vägen, tänker jag, passerat vid sidan av skärmen in i utställningen. För det kan man också.

Lurigt det där. Men om dagens interaktiva videokonst ibland kan kännas manipulativ, så kan ju tricken fortfarande utföras med glimten i ögat. Och hos Lisa Jeannin har det alltid varit lätt att ana handen bakom de animerade fiktionerna. Hennes troll och spindlar, mumier och leksaksdjur är som utkrupna direkt ur dockskåpet, där de dansar sina danser och ger sig ut på sina äventyr. Logiskt, förstås – för om en lek ska bli på riktigt måste man till att börja med vara överens om att det är en lek.

I denna förföriska utställning samlas för första gången nästan allt Jeannin har gjort från mitten av nittiotalet och framåt, de senaste åren tillsammans med partnern Rolf Schuurmanns. Bakom dörren i ”Enter the wild” – som filmen ovan heter, programmatiskt nog – gömmer sig ett universum av märkliga, fantastiska, komiska och kusliga filmfantasier. Här sitter troll av stearin och smälter framför brasan i ett öde land; en liten lergubbe ger sig in i en djungel av krukväxter där han försvinner. En man med sköldpaddsskal på ryggen hoppar fallskärm. Och en spindel gör en film om zombier.

Lika svårt som det är att sätta fingret på vad allt det här i grunden handlar om, lika självklart hänger det ihop. De många filmerna ramas in av en scenografi som stärker intrycket av att man lockats i en fälla. Från ett väldigt spindelnät i museets foajé leds vi genom den magiska filmdörren, till en blänkande ”ubåt” man får krypa ned i om man vill. Snärjd, inne, fast. Inte mig emot. Bara att kapitulera.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

Sommar.Varme500