Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Maria Nordin på Färgfabriken, Stockholm

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Konstrecension

Konstnär: Maria Nordin

Verk: Beckers konstnärsstipendium 2011

Plats: Färgfabriken, Stockholm. Visas t o m 8/1 2012

Bild 1 av 3
Maria Nordin ställer ut sina närgångna ansiktsbilder på Färgfabriken i Stockholm.

Sättet att med vattenfärg måla av en stortånagel räcker för att förstå konstnären Maria Nordin som värdig mottagare av Beckers konstnärsstipendium i år. Med stor presentation på Färgfabriken.

Runt hennes bild av nagelns hudplatta, delvis utsparad i det vita papperet, tränger kroppsfärg och hudutsöndringar fram. Bindvävens röda, smutsens svartblå, porernas svett. Akvarellens fukt får tårna att bli kropp, kroppsligheten får vattenfärgen att synas. Papperet vätskas liksom skinnet och slemhinnorna. Färgerna sprider sig, liksom blod och känslor.

Annons:

Och en dubbelexponering sker. Maria Nordins storskaliga målningar och akvarellanimationer föreställer inte bara människors kroppar och ansikten. De föreställer även materialet i sig. Två ämnen i samma bild. Motiv och måleri. Som skapar varandra.

I ett av sju porträtt i den nya sviten ”Pink noise series” slår en fuktfläck ut mellan ögonbrynen. En signal från kroppens inre? Något blött i pannan? Eller bara akvarellens egen rörelse? De närgångna ansiktsbildernas talgkörtlar, märken och tårsäckar låtsas inte vara avbilder. De är sammansatta representationer gjorda av vatten och pigment efter fotografiska förlagor. Som givits den blöta som ytfotografin inte har. Här ser jag ögonvitor och mungipor som för första gången. Som inifrånhändelser.

När Maria Nordin låter ett modefotografi utgöra utgångspunkten (The Gathering) tar modellerna tillbaka vad som retuscherats bort: sina transpirerande armhålor och ansträngda knäveck. Rosa och röda som nyutslagna blommor.

Utställningens redan omtalade akvarellanimationer ”In your hands” och ”Untitled dance” talar ett smärtsammare språk om våld, njutning och fixerade bilder. Ny för mig är den hallucinatoriska och ljudsatta loopen ”Behind the laughing veil”. Det pärlande skrattet som både gudabenådat gensvar och förföljande minne.

Med sin dialogiska metod och genom att göra vattenfärgen till interaktiv medskapare ger Maria Nordin akvarellmåleriet helt nya berättardimensioner.

Kommentarer (0)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

wien
Foto:Patrick Domingo/AFP

”Nu är det nog med dödsfall, med lidande och med förföljelse.”  Läs mer. 36  9 tweets  27 rekommendationer  0 rekommendationer

 Flyktingar stormade tåg i Budapest. Mot Österrike och Tyskland. 34  9 tweets  25 rekommendationer  0 rekommendationer

vilnius
Vilnius den 13 januari 1991. Foto:Alexander Zemlianichenko/AP

 13 döda och 1.000 skadade. Sovjetisk trupp slog till mot demonstration.

Annons:
degea288
Foto:AP

 Papprena hann inte fram i tid. Allt var klart. Alla var överens. Men minutmissen fällde affären. 2  1 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Inga misstankar om brott. Man försvann från rejvfest i Sotenäs i lördags.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: