Konstrecensioner

Möbelmässan, ”Salone del mobile” i Milano

Stolen är fortfarande ikon i Milano. Möbelmässan i Milano har i år ett fokus på fram­tidens mobila och teknikintegrerade arbetsplats. Kulturmagasinets Bo Madestrand ser en hög ­estetisk kvalitet och flera ­kreativa, starka satsningar.

Form

Möbelmässan
”Salone del mobile”
Milano. Öppen för allmänheten på söndagen.

På Möbelmässan i Milano visas årligen tusentals nya produkter. Men grovt räknat är de fysiska behov de uppfyller två: att ligga eller, framför allt, att sitta. Det låter kanske inte så mycket, men inom de ramarna är variationerna oändliga.

En av de senaste årens knäckfrågor är hur designen bäst ska möta de förändringar som sker på arbetsmarknaden. Allt fler människor arbetar på distans, eller flyttar runt mellan tillfälliga arbetsplatser – antingen för att de kan eller för att de måste.

Det klassiska kontoret, där alla har sin egen fyrkantiga modul, är på väg att lösas upp. Den nya teknologin, med läsplattor och smarta telefoner som ersätter klumpiga, stationära datorer, gör också behovet av skrivbord mindre.

Att man inte mår bra av att sitta still på en rakryggad kontorsstol hela dagarna vet vi också. Ändå har möbelbranschen varit långsam med att tänka utanför ramarna. På mässan i Milano dominerar ännu stolen, som ikon och som standardsvar på vardagens alla behov.

Men förändringens vindar susar i alla fall i de gigantiska hallarna ute på mässområdet Rho. Under rubriken ”The workplace 3.0” diskuterar man hur framtidens arbetsplats skulle kunna se ut, bland annat med en installation av arkitekten Michele Di Lucchi som med hjälp av filmklipp och bilder visar kontorets historiska evolution och poängterar den fysiska rörelsens betydelse för tankearbetet.

Producenten Mattiazzi propagerar i sin tur för det ”mjuka” kontoret, där värme, komfort och kvalitet är de viktigaste ledorden. Här visas bland annat Nitzan Cohens kontorsstol i trä med en färgglad klädsel som inspirerats av tyget i gymnastikskor, avsedd såväl för hemmakontoret som för små, kreativa arbetsplatser.

Svenska Offecct möter upp med en grupp mjuka, mobila sittpuffar av danska Cecilie Manz som ska underlätta informella möten, medan Vitra marknadsför den engelska duon Barber Osgerbys nya soffa med en animerad film där lekande ungar och sovande hundar står för mysfaktorn.

Ett annat sätt att modernisera arbetsplatsen och hemmet är med hjälp av smarta möbler, där teknologin är integrerad i själva designen. Tendensen är ännu i sin linda, men hos Kartell visas bland annat ett bord med inbyggd mobilladdare av Ferruccio Laviani. Han har också ritat en golvlampa med ett intrikat spetsmönster som skulle vara omöjlig att skapa utan dagens 3D-teknik.

Den estetiska kvaliteten på årets mässa är genomgående hög. En av de starkaste satsningarna står klassiska böjträproducenten Thonet för. De visar bland annat en serie bekväma soffor och fåtöljer med flätat ryggstycke av danska Gamfratesi, medan svenska Front ritat en stram fåtölj med höga sidoskärmar som skapar avskildhet och lugn – antingen i hemmet eller på en rörig arbetsplats.

Hos Moroso visar Sebastian Herkner soffor och fåtöljer baserade på grova stålrör, klara färger och barnsligt bulliga former, medan Tokujin Yoshioka hakar på trenden med graderade färger i sina låga, sexkantiga sittpuffar. Designstjärnan Patricia Urquiolas soffor börjar däremot närma sig det generiska, hon gör sig numera bättre i en mind­re skala – som i en serie godisliknande väggkrokar för Kartell.

Några som går från klarhet till klarhet är däremot de franska bröderna Bouroullec, som bland annat visar bord och stolar med grovt handsmidda ben hos Magis och starkt kontrasterande stolar med lövtunna ryggar och sitsar hos Vitra.

Producenten Cappellini, som länge befunnit sig i ett kreativt vakuum, tycks vara på rätt spår igen. De visar bland annat en serie låga bord av Paola Navone, som återvänt till rötterna i 80-talets lekfulla Memphisstil med starka färger, mönster och geometriska former.

Det sedvanliga gnället, om att allt intressant händer i tillfälliga utställningar ute på stan, känns därmed mindre relevant än på länge. Där­emot kan man konstatera att själva mässan i första hand handlar om produkter, medan de ungdomar som ställer ut i industriområdet Lambrate i första hand är intresserade av processer.

I år handlar det mycket om mat och resurshushållning. Tydligast är tendensen hos designakademin i Eindhoven, som skapat en utställning med namnet ”Eat shit”. Bakom den medvetet provocerande titeln finner man flera intressanta resonemang om hur vi producerar och konsumerar mat och hur man kan använda restprodukterna – alltså avföringen – i form av exempelvis gödsel eller, i extremfallet, som dekoration.

Även Industridesignskolan vid Lunds universitet undersöker hur man kan leva mer miljövänligt med enkla metoder, ofta hämtade ur gammal husmorskunskap. Här finns exempelvis designobjekt som underlättar framställning av egen tandkräm, lufttorkning av kött och frukt samt hemgjord kosmetika.

Även på designmuseet Triennalen visas en konst- och designutställning med mat som tema, iscensatt av stjärncuratorn Germano Celant och en av vårens absoluta höjdpunkter.

Le CorbusierI år är det femtio

Le Corbusier

I år är det femtio år sedan arkitekten och formgivaren Le Corbusier, eller Charles-Édouard Jeanneret som han egentligen hette, simmade ut i havet vid nära 70 års ålder för att aldrig återvända. Producenten Cassina (som äger rättigheterna till Corbusiers möbler) hyllar den schweiziske arkitektlegenden med stor utställning på mässan och har producerat en ny dokumentärfilm om honom.

Tapio Wirkkala

I Finland firas hundraårsdagen av Tapio Wirkkalas födelse med flera utställningar, bland annat på konstmuseet Ateneum. På mässan har producenten Artek tagit upp en av hans lampor i produktion, medan det italienska lyxföretaget Poltrona Frau relanserar ett av hans surf­brädeliknande träbord.

Gabriele Mucchi

Samtidigt som möbelmässan i Milano är fokuserad på heta nyheter finns en ständig bakåtrörelse. På senare år har bland annat flera av fransmannen Jean Prouvés möbler åter kommit i produktion. Ett av årets nytillskott är den italienska konstnären och arkitekten Gabriele Mucchis 80-åriga stålrörsfåtölj ”Genni”, som först presenterades 1935 och nu tillverkas av producenten Zanotta.