Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Konstrecensioner

”Precious trash” på Handarbetets vänner

”Precious trash” av Johanna Törnqvist.
”Precious trash” av Johanna Törnqvist. Foto: Fredrik Sederholm

Ett och ett halvt års konsumtion av kaffe. Det var vad som krävdes för att skaffa material till kjolen som just nu hänger i skyltfönstret på Handarbetets vänner på Djurgården. 

Konstrecension

”Precious trash”

Johanna Törnqvist

Handarbetets vänner, Stockholm. Visas t o m 17/9 (därefter till Malmö).

Modeutbildade Johanna Törnqvist har specialiserat sig på upcycling, det vill säga att samla på sig sådant som slängts och ge det ett andra liv i en så nyskapande förklädnad att ingen skulle drömma om att kalla det för skräp.

Faktum är att de 70 kaffepåsarna fungerar utmärkt som råmaterial för mode i en konstkontext. Precis som de plastnät till mandariner, chipspåsar och nylonstrumpor hon också fått från grannar och vänner och använt i de folkloreflörtande kläder och smycken som ställs ut. ”Materialmecenaterna” finns porträtterade i utställningen, både på film och i bild, av Tomas Björkdal respektive Fredrik Sederholm.

 

Med ”Precious trash” gör Johanna Törnqvist ett intressant inlägg i debatten om vad mode kan och bör vara i dag.

 

Med ”Precious trash” gör Johanna Törnqvist ett intressant inlägg i debatten om vad mode kan och bör vara i dag. Inte minst sätter hon fingret på den viktiga frågan: Vad är att betrakta som råmaterial i en värld präglad av miljöutmaningar och resursbrist? Det är bara att hoppas att representanter för de stora klädkedjorna kommer hit och tar intryck.

Men utställningen är också ett uttryck för Johanna Törnqvists privata funderingar: Hur förena ett intresse för vackra kläder och smycken med ett seriöst miljötänk? Johanna Törnqvist klipper hushållssopor i remsor och skapar på så sätt nya material, som hon sedan veckar, viker och syr eller virkar ihop med stor hantverksskicklighet.

Med sin vilja att låta traditioner och material krocka för att sudda ut gränserna mellan konst, konsthantverk, slöjd och mode är hon ett barn av vår tid. Men historien, i form av en ständigt samlande mormor, finns ständigt i bakhuvudet då hon nosar upp nya förhållningssätt till den tid och värld vi lever i.

Från hushållssopor till haute couture. Varför inte?