Krönikor

Björn Wiman: Bra med en öppen dörr

Opera är en brett älskad konstart.

Även om Lena Adelsohn Liljeroth inte springer rakt till redskapsboden för att hämta spaden inför bygget av ett nytt operahus i Stockholm så håller hon i alla fall dörren öppen.

Hon säger åtminstone inte nej, som hon gjorde till den fiktiva miljard hon erbjöds i en intervju i Göteborgs-Posten förra veckan.

I dagens DN-intervju tillstår kulturministern också att kulturintresset – till skillnad från idrottsintresset – i det svenska närings­livet är svagt. Detta manifesterades tydligt av Ikeas presskontakt Ylva Magnusson, som i förra veckan svarade så här på DN:s fråga om Ikea kunde tänka sig att sponsra ett nytt operahus:

”Folk som går på operan tillhör inte vår primära målgrupp.”

Uttalandet – som nog kan sägas bekräfta såväl närings­livets fördomar kring kultur­livet som kulturlivets fördomar om näringslivet – väckte starka reak­tioner bland DN:s läsare (se här nedan). Magnusson tvingades senare förtydliga sig i ett mejl med en oförglömlig formulering: ”Självklart är även personer som går på operan en del av vår målgrupp.”

Värt att ta på allvar från det läsarengagemang som DN:s artiklar kring ett nytt operahus har väckt är den grundläggande synen på opera som en brett älskad konstart, värd att släppas fri ur de inrökta sammetslogerna på Kungliga Operan. Folkets hus och parkers satsning på direktsänd musikdramatik från världens prestigescener drar fulla hus på mindre orter runt om i landet. Faktum är att Sverige är det fjärde största landet i världen när det gäller liveopera på bio – läs det mästerliga första kapitlet i Klas Östergrens senaste roman ”Den sista cigaretten” om hur en misstrogen skånsk bonde överväldigas av en direktsänd ”La Bohème” från Metropolitan.

Mellan operan och dess publik finns inget filter. Den finansiär som inser det kommer att göra en symbolisk jättevinst.

Ett operahus med Ingvar Kamprad som mecenat skulle dessutom ha åtminstone en oavvislig fördel: pengarna kommer ju i slutändan från de svenska skattebetalarna.