Melodifestivalen 2012

Hanna Fahl: Loreen den mest värdiga vinnaren någonsin

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Taxichauffören var en av de där helt ointresserade människorna. ”Melodifestivalen? Jag kollar aldrig, bara skit”, sade han. Men vi var ju ändå på väg till en schlagergayklubb, så samtalsämnet gick inte att undvika helt. ”Jovars, jag har hört de flesta låtarna i år”, medgav han dock efter en stund. ”Vem som vinner? Det blir Loreen. Hon är bäst, det säger alla.”

Loreens favoritskap uppnådde kritisk massa redan för någon vecka sedan. Tillräckligt många pratade om henne för att även de som ”aldrig kollar, bara skit” var införstådda med vad det svenska kollektiva medvetandet beslutat. De internationella jurygrupperna höll med, musikkritikerna höll (till största delen) med: det skulle bli Loreens kväll, och så blev det.

Annons:

Att mitt hjärta blöder för Danny Saucedo, som förra året rånades på sin rättmätiga seger av Eric Saade och nu fick nöja sig med ytterligare en andraplats trots fantastisk scenshow och maffig dansdänga, spelar i sammanhanget inte så stor roll. Loreen är kanske den mest värdiga vinnaren Melodifestivalen någonsin haft. Stadig, cool och modern, med en röst att döda för och en refräng som balanserar snyggt på gränsen mellan skamlöst trallig och stilren.

Loreens seger är också signifikativ för årets tävling överlag. Det var den första Melodifestivalfinalen någonsin där den gammeldags schlagern helt saknades. Forna storheter som Charlotte Perrelli, Andreas Lundstedt, Lotta och Christer och Afro-Dite föll som furor i deltävlingarna, till förmån för i huvudsak unga artister med starka personligheter och radiopoplåtar.

Men kanske är det fel att säga att schlagern är död. Kanske har den bara ömsat skinn. Förr var den naturliga utvecklingen att göra några vändor i dansband eller på musikalscenen innan man tog plats på Melodifestivalscenen, men den nya generationen schlagerstjärnor kommer från andra arenor. Finalens storfavoriter Loreen och Danny har båda harvat i ”Idol”, Ulrik Munther har varit Youtubefenomen. De senaste tio åren har helt enkelt en ny kategori artister vuxit fram, präglade på talangshower och amerikanska megastjärnor, och Melodifestivalen är och förblir ett av de mycket få sammanhangen i Sverige där det finns pengar och intresse nog för att göra magnifika shownummer.

Generationsskiftet har gjort Melodifestivalen gott, och befäst dess status som inhemsk tv:s mäktigaste underhållningsshow. Det kan behövas, för med Loreen som tävlande i Baku är chansen att SVT får stå värd för Eurovision Song Contest 2013 större än på många år.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

rysk_500
Foto:AP

 Förslag i duman: Privatarmé ska slåss för ryska värderingar.

vespapuff
Foto:Alamy

 Klassisk vespatur hotad. Skynda dig om du vill åka som Gregory Peck och Audrey Hepburn gjorde i filmen ”Prinsessa på vift”.

Annons:
loverboy_500
Foto:Polisen

 De är unga, fattiga och kära. Många kvinnor offer för ”loverboysyndrom”. 116  23 tweets  93 rekommendationer  0 rekommendationer

lappalainenpuff
Foto:Fredrik Funck

Tomas Lappalainen menar att åldersdiskrimineringen i Sverige är särskilt otäck.  ”På väg mot döden.” 52  9 tweets  43 rekommendationer  0 rekommendationer

 70 är det nya 60. Inte samma sak vara äldre nu som det var förr. 512  31 tweets  479 rekommendationer  2 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: