Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Melodifestivalen 2012

Hanna Fahl: Loreen den mest värdiga vinnaren någonsin

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Taxichauffören var en av de där helt ointresserade människorna. ”Melodifestivalen? Jag kollar aldrig, bara skit”, sade han. Men vi var ju ändå på väg till en schlagergayklubb, så samtalsämnet gick inte att undvika helt. ”Jovars, jag har hört de flesta låtarna i år”, medgav han dock efter en stund. ”Vem som vinner? Det blir Loreen. Hon är bäst, det säger alla.”

Loreens favoritskap uppnådde kritisk massa redan för någon vecka sedan. Tillräckligt många pratade om henne för att även de som ”aldrig kollar, bara skit” var införstådda med vad det svenska kollektiva medvetandet beslutat. De internationella jurygrupperna höll med, musikkritikerna höll (till största delen) med: det skulle bli Loreens kväll, och så blev det.

Annons:

Att mitt hjärta blöder för Danny Saucedo, som förra året rånades på sin rättmätiga seger av Eric Saade och nu fick nöja sig med ytterligare en andraplats trots fantastisk scenshow och maffig dansdänga, spelar i sammanhanget inte så stor roll. Loreen är kanske den mest värdiga vinnaren Melodifestivalen någonsin haft. Stadig, cool och modern, med en röst att döda för och en refräng som balanserar snyggt på gränsen mellan skamlöst trallig och stilren.

Loreens seger är också signifikativ för årets tävling överlag. Det var den första Melodifestivalfinalen någonsin där den gammeldags schlagern helt saknades. Forna storheter som Charlotte Perrelli, Andreas Lundstedt, Lotta och Christer och Afro-Dite föll som furor i deltävlingarna, till förmån för i huvudsak unga artister med starka personligheter och radiopoplåtar.

Men kanske är det fel att säga att schlagern är död. Kanske har den bara ömsat skinn. Förr var den naturliga utvecklingen att göra några vändor i dansband eller på musikalscenen innan man tog plats på Melodifestivalscenen, men den nya generationen schlagerstjärnor kommer från andra arenor. Finalens storfavoriter Loreen och Danny har båda harvat i ”Idol”, Ulrik Munther har varit Youtubefenomen. De senaste tio åren har helt enkelt en ny kategori artister vuxit fram, präglade på talangshower och amerikanska megastjärnor, och Melodifestivalen är och förblir ett av de mycket få sammanhangen i Sverige där det finns pengar och intresse nog för att göra magnifika shownummer.

Generationsskiftet har gjort Melodifestivalen gott, och befäst dess status som inhemsk tv:s mäktigaste underhållningsshow. Det kan behövas, för med Loreen som tävlande i Baku är chansen att SVT får stå värd för Eurovision Song Contest 2013 större än på många år.

Kommentarer (15)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Tagstatation-budapest-flyktingar-1000
Foto:Roger Turesson

 ”Jag känner smaken av död.” Desperationen ökar bland flyktingarna. 6  2 tweets  3 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
lghetta
Foto:Privat

 Köpte den för en krona. ”Jag flyttar från lägenheten och sen får jag se vart jag tar vägen.” 144  19 tweets  124 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: