Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Krönikor

Jag råkade befinna mig på rätt plats i rätt tid när skandalen avslöjades

Den jättelika satsningen Stålverk 80 skulle bli räddningen för det norrländska näringslivet. I stället lade regeringen ned projektet. Och jag hamnade i sätet jämte mannen som alla jagade.

Jag suger i mig varje sekund av ”Spotlight”, som fick Oscar för bästa film och bästa manus. Visserligen med blandade känslor, eftersom det handlar om tidningen Boston Globes avslöjande av en osannolik mängd katolska prästers sexuella övergrepp på barn och katolska kyrkans mörkläggning av handlingarna. En sann historia som gav tidningen Pulitzerpriset 2003. Men på samma sätt som man kan beundra Bosse Lindquist som i sin tv-dokumentär metodiskt avtäcker skandalen med Paolo Macchiarinis plaststrupar och Karolinska institutets korkade hantering av fallet, kan man i filmen njuta av hur riktigt bra journalistiskt arbete ser ut medan det pågår.

Det är tack vare tidningens grupp för undersökande journalistik, Spotlight, som skandalen uppdagas. En ny chefredaktör gör entré och från början känns det som om den väl självmedvetna och aldrig ifrågasatta specialredaktionen sitter lite löst. Grävgrupper har ibland en tendens att gräva ned sig själva och aldrig komma upp. Chefredaktören lägger helt enkelt ut ett jobb på dem, och tvingar fram resultat. Snart är Spotlight-teamet en osannolik och omvälvande historia på spåren. Inget kan stoppa dem.

De flesta journalister har nog ett litet Spotlight-ögonblick i sitt yrkesliv. Sällan av denna dignitet, men dock.

Ett av mina ögonblick ägde rum vid den här tiden för fyrtio år sedan. Jag hade av Aftonbladet, där jag var reporter, blivit skickad till Luleå för att göra ett porträtt, ”Närbilden”, på John Olof Edström, vd för Norrbottens järnverk. Jag satt några timmar hemma hos honom, träffade hans fru, intervjun gick bra. Jag förstod att han menade att Stålverk 80, den jättelika, planerade satsningen på norrländskt näringsliv, skulle bli räddningen. Men lät han inte lite konstig på rösten?

Dagen efter, när jag skulle flyga tillbaka till Stockholm, kom nyheten att regeringen beslutat att lägga ned projekt Stålverk 80.

Jag råkade befinna mig på rätt plats i rätt tid. Jag ställde in mitt flyg, smällde i mig allt jag hann om Stålverk 80, ringde folk, fick uttalanden, skrev artiklar som kom på löp och förstasidor. För Aftonbladet, då en socialdemokratisk tidning ägd av LO, var Stålverk 80-krisen en stor skandal.

Det fanns en person som alla jagade. John Olof Edström. Han hade gått under jorden. Plötsligt fick jag syn på honom, några säten bredvid mig på planet till Stockholm. Han lovade att jag skulle få en intervju, exklusivt. Edström var nu villebråd och det var det inte lätt att hitta en bra plats där han inte blev igenkänd. Det slutade med att jag tog hem honom till mitt kök och dagen efter satt intervjun i Aftonbladet.

Det var på blytiden, vi hade rörpost, tidningen låg i Klarakvarteren och de närmaste dagarna minns jag som i ett rus. Jag satt på massor av material. I sätteriet förvandlades det till matriser, i tryckeriet till papper och sedan till tidningar i tjocka buntar.

Men så skulle jag åka till Lissabon med en kille. Han var politisk redaktör på tidningen, och hade köpt en resa till oss. Jag hade sovit två timmar.

På Arlanda stod jag plötsligt framför en skylt: Passkontroll.

Passet?! Vi ska inte prata om vad det kostade med ny reguljär biljett och hotell. Men av någon anledning (var han snäll? förälskad? överraskad?) märkte jag inte riktigt vad han tyckte. Vi hade inte varit tillsammans så länge. Förra veckan firade vi 38-årig bröllopsdag, så vi har hunnit prata igenom det. Dessutom har vi haft ungefär samma typ av jobb, vilket inneburit decennier av ömsesidig tolerans för avbrutna middagar, avbrutna semesterresor, avbruten nattsömn. För vad gör man, i heta nyhetslägen?

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.