TV, Radio och mediekrönikan

Mattias Hermansson: Kampen om kommentarerna

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Priset för det öppna samtalet och gratisåsikterna blev till slut för högt.

Priset för det öppna samtalet och gratisåsikterna blev till slut för högt.

Veckans stora snackis blev de minskade möjligheterna till snack. Efter att DN, Expressen och Aftonbladet i veckan meddelade att man på olika sätt kommer jobba mer med att kontrollera vad som skrivs i kommentarsfält vid nättidningarnas artiklar har diskussionen om diskussionen gått varm.

Terrordåden i Norge ställde saker på sin spets, men det som till slut fått bägaren att rinna över är de ständiga rasistiska påhoppen och andra kränkningar och attacker som också ökat i styrka. De svenska tidningarnas åtgärder har blivit internationellt omtalade. Senast i går, fredag, var tyska Der Spiegel i kontakt med DN för att uppmärksamma att tidningen temporärt stängt kommentarsfunktionen i väntan på ett nytt system där inloggning kommer att krävas.

Annons:

Det är ingen lätt fråga. Många har skrivit klokt och nyanserat i veckan (läs till exempel Mikael Zackrisson på zackrisson.net). Och att rätten till anonymitet på nätet egentligen är en mycket större fråga, skrev Sofia Mirjamsdotter bra om i SvD i mitten av augusti (fi nns på svd.se). Det har gapats mycket om censur och nedmontering av demokratin. Men om vi avgränsar till vad frågan egentligen handlar om, hur stora medier ska hålla sina torg öppna, får man gå bakåt i tiden för att hitta orsaken till problemen. De uppstod under 00-talets snabba nättillväxt, när mediehusen byggde upp en övertro på att de nya digitala möjligheterna skulle ge en unik chans att äta kakan utan att betala för den. Det fanns med få undantag ingen större idé än så: Publiken skulle leverera gratismaterial bland annat i form av kommentarer som i sin tur skulle dra mängder av besökstrafik som i sin tur skulle sälja mycket annonser.

Resultatet blev ibland briljant, men ofta var gratismaterialet utbytbart mot vad andra medier kunde leverera och i sämsta fall direkt skadligt för såväl det egna varumärket som samhällsklimatet.

Nu efterlyser många debattörer att medier och journalister skulle ha närmare kontakter med sina läsare, få ”rätt” folk att debattera och den vägen lyfta forum och kommentarsfält. Då gäller det att göra det kommersiellt och publicistiskt framgångsrikt – en större läsarinteraktion lär kräva större resurser av hårt konkurrerande och slimmade redaktioner.

Nu kommer tidningarna pröva nya vägar, och ingen vet hur framtidens åsiktsmöten på de stora arenorna kommer se ut. Men finns det något gott i det som nu hänt, är det att diskussionen om det breda demokratiska samtalet börjat bli stor på riktigt.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Globalt betalningssystem. Lokala agenter förmedlar pengar till IS. 3  0 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

helena500
Foto:Roger Turesson, All Over Press

 Helena i DN-intervju. ”Det sista jag vill är att skicka mina barn till krig.” 610  148 tweets  462 rekommendationer  0 rekommendationer

 Stefan Lisinski: Kan ställas till svars i Sverige för krigsbrott. 6  5 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Professor i islamologi. Om jihad, martyrer och tillstånd. 7  4 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

 Erik Ohlsson: De lockas av hjältemod och kamratskap. 19  6 tweets  13 rekommendationer  0 rekommendationer

tag_500
Foto:TT

 Nytt tågkaos att vänta i sommar. Krismöte med tåg- och mobilbranschen. 153  42 tweets  110 rekommendationer  1 rekommendationer

 Lastmaskin fattade eld under jord. Ingen person skadades i branden. 13  11 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

Proffsätaren Patrick Bertoletti struntade i bordsskicket för att vinna mattävlingen.  ”Jag svettas.” 20  10 tweets  10 rekommendationer  0 rekommendationer

kycklingvingar
Reuters
mynt
Foto:Alamy

 DN:s sparskola. ”Många kan bli besvikna när de upptäcker att sparandet inte är tryggt.”

 DN:s Hasse Eriksson: Viktiga siffror för dina Sverigefonder.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: