Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Krönikor

Mona Masri: Självklart att stödja slöjuppropet

En höggravid kvinna i slöja blir misshandlad till medvetslöshetens gräns i Farsta och Sverige har fått ett alldeles eget Trayvon Martin-fall.

Trayvon Martin var 16-åringen som med en godispåse i handen sköts till döds i Florida efter att gärningsmannen känt sig hotad: Martin var en svart pojke klädd i luvtröja och såg därför, enligt gärningsmannen, kriminell ut.

Precis som i USA, där människor klädde sig i luvtröja i solidaritet med Trayvon Martin, har männi­s­kor (kvinnor) i Sverige anslutit sig till ett slöjupprop och klätt sig i hijab, muslimsk slöja. Hur många som faktiskt burit slöja offentligt vet jag inte eftersom jag följer rapporteringen från Beirut, Libanon där mitt sociala medier-flöde fullständigt slukats av uppropet.

Jag sätter mig på en uteservering och ser kvinnor i korta kjolar röka vattenpipa med beslöjade kvinnor. De skvallrar, dricker kaffe och det enda som verkar skilja dem åt är deras klädsel. Att bära slöja i ­Libanon kräver enbart en bråkdel av den styrka som beslöjade kvinnor i Sverige/Europa måste besitta.

Att varje dag bli misstänkliggjord, ses som ett offer under tvång (det mest effektiva sätt att göra objekt av en människa och skala bort hennes makt), att alltid betraktas utifrån ett klädesplagg, jag kan inte ens föreställa mig kraftansamlingen som krävs varje gång man sätter foten utanför dörren.

Ja, det finns problem med slöjan. Islam är en patriarkal ­religion ­precis som alla andra stora ­religioner och som feminist har jag svårt att se frigörelse gå via ett plagg som bärs i relation till män (slöjan bärs sällan i kvinno­separatistiska sammanhang).

Men, som feminist är det ändå självklart att försvara alla männi­skors rätt att fatta egna beslut. Är detta inte själva kärnan i en liberal hållning? Anses inte ­muslimska kvinnor vara fullvärdiga ­individer?