Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Tintin

Björn Wiman: Hellre bråk och debatt i efterhand

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Det har sina sidor att sitta i Dagens Nyheter, som någon sade. I gårdagens Expressen anklagas jag av författaren Per Wirtén för att dels bryta mot min ”egen publicistiska linje”, dels för att försvara rätten att ”upprepa föraktfulla stereotyper av andra människor”. Dessutom liknar Wirtén mig vid den grovt rasistiske holländske politikern Geert Wilders.

Det första är larv, det andra är inte sant och den tredje anklagelsen, ja den säger nog mest något om hur nedsövd Per Wirtén till slut måste ha blivit av sin egen entonighet.

Annons:

Det är dock sant att den senaste tidens debatt om både Tintin och Lilla Hjärtat rymmer en reell konflikt. Det rör synen på det konstnärliga uttryckets ursprung. I grunden är ju de senaste veckornas diskussion en konsekvens av de poststrukturalistiska teoriernas genomslag på 80-talet. I förlängningen av dessa teorier finns – vilket Wirtén och många andra debattörer mycket väl vet – en kritik av det enhetliga, västerländska subjektet, eftersom detta subjekt genom historien uppfattats som bärare av en mängd värden vars hegemoni nu sätts i fråga: manlighet, vithet, makt och så vidare.

Det är också dessa idéer som föresvävade många av de intellektuella som teg eller uttryckte förståelse för fatwan mot Salman Rushdie, med hänvisning till att västvärldens koloniala skuld gjorde reaktionerna mot ”Satansverserna” befogade. Och det är dessa idéer som nu ligger till grund för såväl arbetet på Världskulturmuseet i Göteborg som för de processer på Konstfack som professor Joanna Rubin Dranger beskriver i SvD (22/9).

Intentionen är alltså god, men jag sympatiserar inte med den, eftersom jag uppfattar att konsekvenserna av att göra konsten till föremål för ett slags omröstningsförfarande kan bli orimliga – som jag skrev i form av en ängslig förhandlingskultur som i slutändan riskerar att upphäva både uttrycksfriheten och skyddet för densamma.

Om detta handlar alltså konflikten – som är densamma oavsett om det gäller religionskritik eller barnboksfigurer: förhandling före eller bråk efter?

För mig är det senare svaret det självklara.

Kommentarer (5)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

chilepuff
Foto:Daniel Nilsson

 Protestkultur. Kampen mellan demonstranter och polis är som en ritual. 24  2 tweets  22 rekommendationer  0 rekommendationer

norrkoping-288
Foto:Bildbyrån

 Efter måndagens incident på Tele2. ”Får vi se vad hon säger efter att hon får smaka på batongen?” 4  3 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 ”Det forsade blod från mitt huvud.” Norrköpingssupporter slogs ner. 152  113 tweets  37 rekommendationer  2 rekommendationer

Annons:
manepuff
Foto:TT

 ”Blå måne”. Missar du det nu är nästa chans först 2018. 1074  38 tweets  1036 rekommendationer  0 rekommendationer

 Anmäls nu av S-politiker. Skrev om sin homo- och islamofobi ”i dessa Pride-tider”. 10  3 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

prast
Foto:TT
Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: