Millenniumserien

David Fincher har klippt klorna på den vassa Lisbeth Salander

Publicerad 2012-01-03 10:45

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Visst överträffar David Finchers ”The girl with the dragon tattoo” den svenska förlagan på nio punkter av tio.

Men i ett avseende förändras på ett viktigt sätt berättelsen i jämförelse med den svenska versionen. Det finns ett antal problem med Finchers val av gestaltningar runt Lisbeth Salander.

Det handlar för det första om det sexualsadistiska övergreppet som förmyndaren Nils Bjurman gör sig skyldig till mot Lisbeth Salander. Fincher har med skådespelaren Yorick van Wageningen givit våldtäktsmannen Nils Bjurman ett utseende som i burrigt hår och brun kavaj mera ser ut som en misslyckad och överviktig högstadielärare.

I Peter Anderssons tolkning är han en sataniskt obehaglig manipulatör, ett manligt praktsvin med länkar till hela det patriarkala systemet. Den underliggande feministiska indignationen i Stieg Larssons berättelse försvagas därmed i Finchers händer.

För det andra innehåller den visuella gestaltningen av våldtäkten ett möjligt voyeuristiskt läckage. Varje berättelse som skildrar dessa mörka drifter hos människor går en ytterst svår balansgång mellan vad som syns på duken och vad publiken själv fyller på med.

I scenen är kamerans point of view i vissa ögonblick nära förövarens som registrerar Salanders nakna och fastkedjade kropp med ”the male gaze” och gestaltningen öppnar för en voyeuristisk impuls som står i opposition mot medkänslan med Salanders utsatthet.

I den svenska versionen arbetar kameran mer anklagande mot Nils Bjurmans handlingar och grundlägger hos publiken en djupare vrede mot Bjurmans övergrepp och publiken har i och med det en större beredskap för Salanders rättmätiga och mycket grymma vedergällning.

Det leder till en tredje invändning. Noomi Rapace gjorde Salander till en hård laserstråle av explosiv ­beslutsamhet och moralisk vrede.

DN:s recensent Helena Lindblad ser en fördel i Finchers filmati­sering där Rooney Mara gör en mjukare Salander, ”som en människa av kött och blod”, skörare och mer ömtålig och lättare att tycka om.

När Salander blir mer människa går dock något rent filmmytologiskt förlorat. Som våldsam hämnare, med drag av både ”Terminator” och Beatrix Kiddo i ”Kill Bill” är Noomi Rapace hårda och ogenomträngliga skal en tillgång och en mer kongenial förpackning för den mytiska saga som ”Millennium”-berättelsen djupast sett hämtar sin energi ifrån, nämligen historien om kränkning och upprättelse.

Den svenska versionen frammanar en mer vittförgrenad patriarkal struktur. Men denna försvagas i ­Finchers händer liksom den ­absoluta autonomi som Salander gestaltar. Fincher har klippt klorna på ­Lisbeth Salander för en global publik och gör henne mer beroende.

Tomas Axelson är lektor i religionsvetenskap och filmforskare i projektet "Filmengagemang och den rörliga bildens förmåga att beröra människan på djupet" (Vetenskapsrådet 2011-2013).

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Maria Sveland svarar Jonas Thente i debatten om vad som ligger bakom hatet på internet. Debatt. 407  42 tweets  364 rekommendationer  1 rekommendationer

maria12
Foto:Beatrice Lundborg

Debatt. Näthatet är ett tecken på samhällskris, skriver Jonas Thente. 6919  337 tweets  6478 rekommendationer  104 rekommendationer

pengar_144102
Foto:TT

Fler vill ha hand om sina egna pengar. Vad blir bäst? Privatekonomen Ingela Gabrielsson ger råd.

Har du och din sambo delad ekonomi?

Annons:
familjenpuffen
Foto:Johan Engman

Tv. Nu är hela startfältet i TV4-programmet klart. Här finns både punk- och schlagerdrottningar.

Ännu en artist klar. Love Antell fyller på ”Så mycket bättre”

”Så mycket bättre” Carola uppges klar för den populära tv-showen. 31  3 tweets  28 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons: