Millenniumserien

David Fincher har klippt klorna på den vassa Lisbeth Salander

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Visst överträffar David Finchers ”The girl with the dragon tattoo” den svenska förlagan på nio punkter av tio.

Men i ett avseende förändras på ett viktigt sätt berättelsen i jämförelse med den svenska versionen. Det finns ett antal problem med Finchers val av gestaltningar runt Lisbeth Salander.

Annons:

Det handlar för det första om det sexualsadistiska övergreppet som förmyndaren Nils Bjurman gör sig skyldig till mot Lisbeth Salander. Fincher har med skådespelaren Yorick van Wageningen givit våldtäktsmannen Nils Bjurman ett utseende som i burrigt hår och brun kavaj mera ser ut som en misslyckad och överviktig högstadielärare.

I Peter Anderssons tolkning är han en sataniskt obehaglig manipulatör, ett manligt praktsvin med länkar till hela det patriarkala systemet. Den underliggande feministiska indignationen i Stieg Larssons berättelse försvagas därmed i Finchers händer.

För det andra innehåller den visuella gestaltningen av våldtäkten ett möjligt voyeuristiskt läckage. Varje berättelse som skildrar dessa mörka drifter hos människor går en ytterst svår balansgång mellan vad som syns på duken och vad publiken själv fyller på med.

I scenen är kamerans point of view i vissa ögonblick nära förövarens som registrerar Salanders nakna och fastkedjade kropp med ”the male gaze” och gestaltningen öppnar för en voyeuristisk impuls som står i opposition mot medkänslan med Salanders utsatthet.

I den svenska versionen arbetar kameran mer anklagande mot Nils Bjurmans handlingar och grundlägger hos publiken en djupare vrede mot Bjurmans övergrepp och publiken har i och med det en större beredskap för Salanders rättmätiga och mycket grymma vedergällning.

Det leder till en tredje invändning. Noomi Rapace gjorde Salander till en hård laserstråle av explosiv ­beslutsamhet och moralisk vrede.

DN:s recensent Helena Lindblad ser en fördel i Finchers filmati­sering där Rooney Mara gör en mjukare Salander, ”som en människa av kött och blod”, skörare och mer ömtålig och lättare att tycka om.

När Salander blir mer människa går dock något rent filmmytologiskt förlorat. Som våldsam hämnare, med drag av både ”Terminator” och Beatrix Kiddo i ”Kill Bill” är Noomi Rapace hårda och ogenomträngliga skal en tillgång och en mer kongenial förpackning för den mytiska saga som ”Millennium”-berättelsen djupast sett hämtar sin energi ifrån, nämligen historien om kränkning och upprättelse.

Den svenska versionen frammanar en mer vittförgrenad patriarkal struktur. Men denna försvagas i ­Finchers händer liksom den ­absoluta autonomi som Salander gestaltar. Fincher har klippt klorna på ­Lisbeth Salander för en global publik och gör henne mer beroende.

Tomas Axelson är lektor i religionsvetenskap och filmforskare i projektet "Filmengagemang och den rörliga bildens förmåga att beröra människan på djupet" (Vetenskapsrådet 2011-2013).

0 . Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

BildspelDN500
Foto: Henrik Montgomery, Roger Turesson

 DN firar 150 år. Se bilderna från den stora festen i Stadshuset här.

JoeCocker500
Foto: Örjan Björkdahl

 Brittiske sångaren blev 70 år. Bekräftas av skivbolaget Sony Music.

Annons:
Glasgow500
Foto: Danny Lawson/AP/PA

 Sopbil rände in bland fotgängare i Glasgow. Sex döda – flera skadade. 11  8 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

 På skattebetalarnas bekostnad. Mat för drygt 600 deltagare på riksmötet. 44  13 tweets  31 rekommendationer  0 rekommendationer

Stadshuset144
Foto: Alexander Mahmoud
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: