Kulturdebatt

Efter kritiken. Vi ger ut korrigerad utgåva av Hanne Kjöllers bok

Jag har varit bokförläggare i snart fyrtio år, gett ut ett tusental böcker. Det har inte alltid varit enkelt och det har emellanåt stormat kring vissa av våra titlar. Jag har varit med om många stora utgivningshändelser, däribland våra fyra Nobelpristagare. Men jag har hittills aldrig upplevt något som liknar det som nu pågår kring Hanne Kjöller och hennes bok "En halv sanning är också en lögn", där hennes kritik mot den egna kåren bemötts med starka reaktioner.

I mina bokförläggarögon har Hanne Kjöller skrivit en viktig och välskriven bok som lär oss mediekonsumenter att kritiskt förhålla oss till nyheter och reportage. Hon är en intressant opinionsjournalist, en skribent som vågar säga vad hon tycker. Därför ville jag gärna ge ut en bok med hennes speciella signum.

I sin bok ger Hanne Kjöller oss sin syn på och sin analys av journalistik. För att kunna göra det ger hon några belysande exempel; i samtliga fall rör det sig om sådant som hon tidigare debatterat och kommenterat. Således är dessa inga nyheter i sig.

Boken utkom för drygt fem veckor sedan. Dagen efter recensionsdagen blev vi uppmärksammade på ett faktafel som vi genast rättade till. Ett ord blev fel: i stället för "hyresrätt" stod det "bostadsrätt" – och i sammanhanget hade ordet en viktig betydelse. Inom 24 timmar hade vi författat en rättelselapp och lagt in den i samtliga böcker på vårt lager och i bokaffärerna. Tillsammans med Hanne Kjöller träffade vi den berörda personen och framförde vår ursäkt.

De senaste veckorna har vi på förlaget ifrågasatts för vårt arbete med boken – det påstås att vi inte gjort den faktagranskning som krävts för att upptäcka det som man menar är "grova faktafel". Inför utgivningen har vi dock anlitat extern expertis som bedömt Hanne Kjöllers olika fallbeskrivningar utifrån ett journalistiskt, juridiskt och medicinskt perspektiv. Utöver det har förlaget gjort den gängse redaktionella genomgång vi alltid gör med våra böcker, vilket i detta fall dock inte har inneburit att djupkontrollera texten på den nivån att vi till exempel beställt in radio- och tv-program och sökt ljudåtergivning av den debatt som ägde rum på Publicistklubben för tio år sedan, och som Hanne Kjöller citerar ifrån i sin bok.

Efter den medieuppmärksamhet som man kunnat följa de senaste dagarna har vi på förlaget nu fått svara på alltmer bisarra frågor. Är det korrekt angivet vem som formgivit omslaget? Vem är det som har satt texten? Vem har tryckt boken? Man har ringt upp tryckeriet och berörda personer och bett dem bekräfta bland annat vilket typsnitt och grad boken satts i och om detta stämmer med vad som anges i boken. Självklart har denna typ av uppgifter ingen relevans för bokens innehåll.

Jag är stolt över att ha gett ut "En halv sanning är också en lögn" och kommer att ge ut en nyutgåva. Där kommer vi att korrigera nämnda faktafel och Hanne Kjöller kommer att förtydliga några formuleringar och göra tillägg så att hennes poänger bättre framgår och inte kan misstolkas.

Mitt förtroende för Hanne Kjöller är orubbat. Detta är den tredje boken av henne som jag ger ut. Min aktning för henne har stigit när jag har sett hur hon har bemödat sig om att möta kritiken: med värdighet, vältalighet, närvaro och inte så lite mod.

Att vara bokförläggare av kvalitetslitteratur kan ibland tyckas svårt och motigt. Men när jag ger ut författare som Hanne Kjöller påminns jag om varför jag är stolt över mitt yrke.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.