Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kulturdebatt

En förtrollande och tondöv kuf utan självinsikt

”The room” har blivit känd som ”de dåliga filmernas ’Citizen Kane’”. Den är förvirrande, ful och tondöv, med en nästan surrealistisk dialog – men det är också därför den är kultförklarad och älskad.

Första gången jag såg filmen var på en biokväll arrangerad av entusiastiska fans, som skrek med i replikerna och bar trassliga, svarta peruker för att likna ”The rooms” producent, regissör, manusförfattare och huvudroll, den egensinnige Tommy Wiseau.

Tommy Wiseau är också huvudperson i ”The disaster artist”, en bok om hur filmen blev till och vad som gick fel i arbetsprocessen (kort sagt: allt). I boken avslöjar Greg Sestero, som spelar den svekfulle bästa vännen Mark, hur han lärde känna den nästan aggressivt mystiska Wiseau på en teaterkurs.

Wiseau ljuger konsekvent om sin ålder, sitt ursprung och sin inkomst; han har inrett sin lägenhet med ett självporträtt i olja. När det kommer till film, skådespeleri och regi är han så fantastiskt inkompetent att Sestero inte kan släppa honom med blicken: ”Han var fruktansvärd, vårdslös och förtrollande”.

Genom Tommy Wiseau kan boken ibland ömt, ibland elakt, plocka isär bilden av demonregissören.

Glappet mellan verkligheten och Wiseaus uppfattning om den utgör en stor del av humorn i ”The disaster artist”. I en särskilt minnesvärd scen pekar han ut en hjort för Sestero med orden: ”Hjort? Knappast. Den där saken kan döda dig. Du vet inte varför eller hur”. Sedan lägger han till, med den säregna logik som även präglar ”The room”, ”På tal om att döda, när jag sover, drömmer jag att du ska döda mig.”

Genom Tommy Wiseau kan boken ibland ömt, ibland elakt, plocka isär bilden av demonregissören, det (nästan alltid) manliga geniet vars unika blick på världen legitimerar hans maktfullkomlighet. För vad är egentligen skillnaden mellan den egodrivna konstnärskillen och en kuf med mycket pengar och absolut ingen självinsikt?

I december i år är det premiär för filmversionen av ”The disaster artist”, med James Franco huvudrollen. Att den skulle kunna bli lika bisarr och underhållande som ”The room” tvivlar jag på.

Serie. Totalitära typer

Redaktionen skriver om tyranner och småpåvar i kulturen. Läs del 1 om Donald Trump och ”Kung Ubu”.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.