Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kulturdebatt

Kerstin Gezelius: Så svek kultur-Sverige i kampen om Slussen

Foto: Lars Epstein

Det behövs fler unga - aktivister som inte nöjer sig med att trycka "like" utan är beredda att ligga på taket av Kolingsborg och citera Piketty i Stomatolskyltens ljus om nätterna.

Återigen har Nya Slussen klubbats igenom. Återigen står alla som jobbat emot förslaget handfallna. Notan är mer eller mindre en in blanco-check till Skanska från skattebetalarna, det finns ingen godkänd plan för Nackabussarna och rent arkitektoniskt/estetiskt verkar väldigt få vara beredda att försvara projektet, det viktiga är att det händer någto. Beror det bara på korruption, estetisk röta, klåfingrighet, maktspel och prestige att man snart ska massakrera ett unikt byggnadsverk utan att ha något bättre förslag att komma med?

Den långdragna, manipulativa vägran att rusta upp, att låta just Slussen förslummas och brytas ner i en stad där allt annat fejas och målas och fixas på ett närmast maniskt vis, var utan tvekan ett förräderi.

Men kanske har vi stadsbor också förrått Slussen. Vi har varit dåliga på att leva upp till den modernistiska vision den hade för oss.

Med det lysande undantaget Debaser (och Strömmingskiosken) har det inte tagits särskilt pigga initiativ här de senaste fyrtio åren. Vi lät restaurant Strömmen, en drömlokal med makalös utsikt, bli en angelägenhet för nostalgi redan på sjuttiotalet. Varför var det ingen som tog över den platsen? Varför visste man knappt var ingången till Kolingsborg låg och fixade till den? Varför var inte Blå Bodarna hett åtrådda affärs- och marknadslokaler och lättare att komma till? Varför ville vi vara retro på Wienerkonditoriet hellre än öppna fik på Slussen? Varför har det aldrig legat en biograf, en teater, en snofsig nattklubb i Kolingsborg?

Och även om man förlåter vår nostalgiska dragning till äldre byggnader, är det idiotiskt, tragiskt, eller om man nu talar dramaturgi snarare melodramatiskt - en snyftare helt enkelt med ödesmättad tajming - att det ska rivas just nu, när modernismen har fått samma nostalgiska värde som kakelugnar, när alla Berlinresor lärt oss att kultur inte är identiskt med stuckatur.

 

Vi kulturmänniskor är idioterna som gör värdeökningen möjlig utan att casha in på vinsten.

 

Om Stockholmarna mer tydligt hade tagit platsen i anspråk hade underhållet inte kunnat utebli och nödvändiga justeringar kunde ha gjorts successivt: Ett slags förtydliganden och förstoringar av skönheten i grundplanen så att den kom alla till godo. En upptrampad stig som kunde ha angett färdriktningen för det nya. Vi har gjort det för enkelt för de stillösa krafterna som nu verkar vinna striden att låta allt gro igen och pissas ner.

Var är gentrifieringen när man behöver den? Vad skulle inte en invasion av energiska hipsters från Östergötland kunna ha gjort med Strömmen, Blå Bodarna och Kolingsborg?

Varför är alla de som är beredda att mörda för att få tag i rätt slags designmöbel från sextiotalet inte beredda att ens demonstrera för att rusta upp ett stycke designhistoria mitt i vårt gemensamma vardagsrum?

Vi är många som har tvekat alltför länge med att ge oss in i Slussenbråket. Vem vill företräda ordet nej när det är ordet ja som är kreativitetens urkälla? Vem vill bevara hellre än förnya? Varför arrangera fackeltåg för en plats som egentligen borde firas med neon och rymdraketer?

Kulturbevarare är inget säljande varumärken 2015. Inte så hett.

Att kulturbevarande ökar mervärde, även om pengarna sällan hamnar i kulturens fickor, sopas ju alltid under mattan. Mäklare kring Telefonplan glömmer aldrig att nämna Konstfack och att Gubbängen och Kärrtorp har egna teatrar påskyndar värdeökningen. De som bor i de Mullvadenhus som gick att rädda är tacksamma för att kunna skriva sekelskifte istället för åttiotal i sina bostadsannonser. De som driver operabarer, tehus och hotell är nog glada att almarna i Kungsträdgården inte förvandlades till en tunnelbaneuppgång.

Vi kulturmänniskor är idioterna som gör det möjligt utan att casha in på vinsten. Som jobbar nästan gratis med att höja värdet på hus och städer efter den envisa devisen att hundra marknadsundersökningar, intervjuer och flödesscheman inte kan ersätta exaktheten i en konstnärlig vision.

Men det behövs fler unga - aktivister som inte nöjer sig med att trycka "like" utan är beredda att ligga på taket av Kolingsborg och citera Piketty i Stomatolskyltens ljus om nätterna. Annars blir vi ett enkelt byte för de som premierar mer vitala, hänsynslösa krafter, som byggföretagen till exempel. Kanske om Södermalms färghandlare, städföretag, kakelläggare, surdegsbagare, espressokokare, dj:s, designers, et cetera, gick ihop och lyfte Slussen ur sin dvala att vi kunde ha en chans att ta tillbaka ordet ja till den sida där det hör hemma.

Även om konstruktionen, som fyller åttio år den 15 oktober, inte ska stå i evigheter skulle i alla fall ribban höjas för vad man kan ersätta den med. Det förslag som nu har klubbats igenom är ett enda stort Nej: till Slussen, till storstan, till demokratiska processer, till det numer älskade resmålet Södermalm och dess vinnande, småskaliga affärstänkande. Till moderniteten, helt enkelt.

Fördjupning. Slussen
  • Morgontidig protestaktion mot rivningen av Kolingsborg. Läs Lars Epsteins blogg
  • Nya Slussen byggs. Det beslutade Stockholms kommunfullmäktige med stor majoritet på måndagskvällen. Endast Sverigedemokraterna röstade emot.
  • Slussengraffiti väcker protester. På måndagen invigdes det nya gatukonst­projektet Omstart på Kolingsborg vid Slussen. Men initiativet, som Stockholm konst ligger bakom, är kritiserat.
  • Fyndet vid Slussen förbryllar arkeologerna. När ­invånarna i Sveriges huvudstad – dagens Gamla stan – gick på plankor och trästockar hade Södermalm redan stenlagda gator.
  • Interna strider om Slussen in i det sista. Det har inte varit lätt för den rödgrönrosa alliansen i Stadshuset att baxa fram de beslut som behövs för att bygga Nya Slussen – som partierna röstade emot under den borgerliga eran. 
  • Expertgruppen: Rimligt med ny detaljplan. Det var ett riktigt beslut att gå vidare med en ny plan i stället för att genomföra en rekonstruktion, enligt expertgruppen.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.