Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kulturdebatt

Nya betygen – en dumhetens triumf

Jan Björklund och Gustav Fridolin.
Jan Björklund och Gustav Fridolin. Foto: JESSICA GOW / TT

Överenskommelsen om att högst hundra skolor ska införa betyg i fjärde klass är en dumhetens triumf. Med Sverigedemokraterna i ryggen tvingar nu Jan Björklund fram en kompromiss som innebär att skolor kan inleda en experimentverksamhet med mycket unga barn som försökskaniner.

Det är något som sker mot en kompakt opinion där experter samstämmigt fördömt förslaget. Lärarna, vars betydelse annars ständigt framhävs, har sagt nej och åter nej.

Björklund har tidigare i diskussionen hävdat att han kan stödja sitt förslag på ”beprövad erfarenhet”. Uttalandet visar bara att han inte vet vad det uttrycket betyder. I medicinen har man länge använt det om kurer som visat sig effektiva utan att man helt kan förklara mekanismerna bakom.

Enligt en betryggande erfarenhet innebär överdriven betygsexercis en snäv inriktning på enkelt mät­bara kunskaper. Betygen säger enbart vad en elev presterat men inte hennes utvecklingspotential. Vidare innebär de mycket oftare att barn och unga förlorar tilltron till sig själva än sporras till ännu bättre resultat. Till sist förvärrar de en ­redan svårartad social segregation.

En gång infördes betygssystemet när det blev konkurrens om åtråvärda utbildningar och yrkeskarriärer. Det förblir deras enda rimliga funktion. Det är befängt att betyg ska betraktas som morot och piska. Barn och unga är inte kreatur.

Gustav Fridolin hoppas säkert att inte en enda skola ska nappa på möjligheten att införa betyg från årskurs fyra. Men jag är rädd att det inte riktigt blir så. I så fall blir detta ännu en i raden av totalt misslyckade Björklundska reformer.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.