Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Kulturekonomen Tobias Nielsén: Det finns ingen tradition på att mäta kultur

Konst kan vara svårtmätbart, till exempel hur stor skönhetsupplevelsen är av en konsert eller om kulturkonsumtion ger demokratiska effekter.

Ska man mäta kultur trots att det är så svårt?

– Det finns ingen eller liten tradition att mäta kultur, snarare har man sett konst som något omätbart i motsats till sådant som kan fångas i tillväxtmått, säger kulturekonomen Tobias Nielsén.

– Men utan mätningar försöker man inte förstå vad som skapar tillväxt eller andra värden. Offentliga verksamheter, som syftar till att dra nytta av kulturen roll för hälsa eller för tillväxt, har varit väldigt dåliga på att mäta. Mitt råd är: sätt i gång, fortsätter han.

Har kulturskaparen varit de kreativa näringarnas vinnare de senaste åren?

– Nej, kreatörer och innehållsproducenter är förlorarna i den kreativa ekonomin. Det gäller stora delar av mediesektorn där kreatörer, journalister, förläggare och skivbutiker har haft det svårare att tjäna pengar.

– Vinnarna är de som bara distribuerar redan skapat innehåll, som Google, Facebook, Spotify och Apple Store. Det har skett på de kreativa människornas bekostnad. Från USA kommer rapporter om nerdragningar inom de kreativa näringarna.

Finns det fler nackdelar med att vara kulturskapare i dag?

– Förutom att kulturskaparna inte tillgodogör sig de nya ekonomiska värden som kultur genererar skapas det inte heller många nya jobb inom sektorn. ”Den kreativa klassen” har inte heller fått den ekonomiska betydelse man väntat sig.