Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Åt alla och envar, en egen statlig version av sanningen om presidenten

Företaget som hjälpte Trump till makten handlar med data om 220 miljoner amerikaner. Nu uppges det förhandla om att bli hans digitala propagandamaskin.

Du googlar ett par skor. Kanske nämner du dem i en chatt. Sedan förföljer annonserna dig som en osalig ande från Facebooksidor till sunkbloggar och tidningssajter. Överallt samma pockande – köp det där du sökte efter. Vi vet ju att du är intresserad, vi har dig i en databas.

Jämfört med alternativet, att visa samma reklam för alla, är de mycket effektiva. Ju mer man vet om människor desto mer detaljerat kan annonserna styras. Företagen som handlar med informationen omsätter miljarder.

De kallas datamäklare och de flesta har du troligtvis aldrig hört talas om (Acxiom? Experian? Epsilon?) men om du ska lära dig namnet på en, låt det bli detta: Cambridge Analytica.

Vi tar det en gång till: Cambridge Analytica. Tidigare Brexit-sidans expert på datadrivet kampanjande i Storbritannien. Senare Trump-kampanjens. Och snart kanske den nya USA-presidentens egen digitala propagandamaskin, specialiserad på att trycka ut rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt.

 

Det öppnar för en svindlande framtidsbild där varje person serveras sin egen, skräddarsydda sanning om regeringen.

 

Till sin hjälp har företaget sin databas, som uppges innehålla 220 miljoner amerikaner och upp till 5000 uppgifter per person.

Det har varit märkligt tyst om Cambridge Analytica med tanke på dess roll i presidentvalet. Bara i september, alltså långt före valdagen, köpte Trumps kampanj tjänster för fem miljoner dollar. Företaget mejslade ner folkmassor i mindre grupper för att räkna ut vilka som skulle kunna påverkas.

Ett klipp där Clinton uppgavs beskriva afroamerikaner (hon talade om gängmedlemmar) som "superrovdjur", riktades mot svarta. Områden med inflyttade från Haiti fick meddelanden om Clintonstiftelsens omstridda Haitiverksamhet. Yngre kvinnor nåddes av anklagelser om Bill Clintons sexuella övergrepp, har Bloomberg skrivit. Det syftade troligtvis inte till att få dem att rösta på Trump, utan att få Hillary Clintons väljare att inte rösta alls.

Relationen Cambridge Analytica-Trump är inte den vanliga mellan klient och konsult. I företagets styrelse sitter Steve Bannon, tidigare chef för högerextrema sajten Breitbart News, känd för artiklar som den om hur p-piller gör kvinnor feta, slampiga och hur de ändå borde föda fler barn för att hålla en muslimsk invasion stången. Nyligen utsågs Bannon till Trumps chefstrateg i Vita huset.

Persondata och riktade budskap i politiska kampanjer är inget ovanligt. Barack Obama anno 2008 brukar ses som pionjären. Men Cambridge Analytica utmärker sig. Nu förhandlar företaget om två kontrakt: Ett för att föra ut president Donald Trumps agenda och ett för att gynna hans företagsimperium, enligt The Guardian.

Där någonstans kan man se ett skifte. Om Cambridge Analytica får uppdragen är det inte längre en kämpande politisk kampanj som försöker övertyga väljare. Då är det en vald president som utnyttjar datavetenskapens mer sinnrika marknadsföringsidéer för att öka sin egen popularitet.

Det öppnar för en svindlande framtidsbild där varje person serveras sin egen, skräddarsydda sanning om regeringen. En filterbubbla med staten i ryggen.

Nyckeln är Facebook och Google. Det är där man når ut.

– Jag skulle aldrig ha börjat jobba för Trumpkampanjen om jag inte hade vetat att de byggde det här gigantiska maskineriet kring Facebook och data, sa Bannon till Bloomberg nyligen.

– Breitbart fick sin enorma räckvidd tack vare Facebook. Vi vet hur mäktigt det är.

Den där efterhängsna skoreklamen börjar plötsligt kännas ganska oskyldig.

Läs också. Krönikor av Linus Larsson
Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.