Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Kultur & Nöje

Ljust och fräscht blir färg och mys

Hemlängtan är en framträdande känsla på årets möbelmässa. Hedersgäst är brittiska Ilse Crawford, vars sobra och jordnära formgivning med mycket naturmaterial har skapat hemtrevnad även i offentliga miljöer.

Konjaksbruna stolsdynor, hallon­röda, svarvade bordsben, rustika ekbord på grova träbockar och svarta sittmöbler med fårfällar. Loungen på Stockholmsmässans entrétorg är utformad av den brittiska designern Ilse Crawford och är tänkt att skapa hemtrevnad med varma färger, sinnliga ytor och hantverksglädje i trä.

När DN besöker Stockholm ­Furniture & Light Fair på måndagsmorgonen, dagen före öppningsdagen för branschfolket, har få möbler hunnit komma på plats ute i montrarna på mässgolvet. Men enligt en projektledare med insyn i de 700 utställarnas planer kommer årets besökare att mötas av många medvetna materialval och utbrett hållbarhetstänk. Samtidigt utlovas mer färg i takt med att idealet om ljust & fräscht börjar släppa ­taget.

I viss mån stämmer det även in på Ilse Crawfords på samma gång ­sobra och jordnära välkomstlounge, döpt till ”Question time” och tänkt att vara en plats för eftertanke och reflektion i mässlarmet.

En av medarbetarna från Studio Ilse i London sätter upp banderoller med olika textade frågor: ”Perfect or imperfect?”, ”What does home mean to you?” och ”Do we need another chair?”.

Den senare frågan rymmer inte enbart en kritik av designvärldens snabba trendcykler, som rimmar illa med idealet om hållbarhet, utan också en skepsis mot stolen som sådan. Ilse Crawford föredrar att genomföra intervjun stående och verkar betrakta stolen som ett lika stort problem i inredningsarkitekturen som personbilen i stadsplaneringen.

– Stolar är väldigt separata. Och inte heller särskilt yteffektiva. Digitaliseringen av våra liv har inneburit att vi är väldigt förenade med varandra digitalt, men fysiskt väldigt ensamma. Ju mer digitala vi är, desto mer fysiska behöver vi bli. Så jag gillar idén med möbler och rum som för oss samman, säger hon och pekar på en grupp med svarta, kollektiva sittmöbler som ser ut som en ­korsning mellan bänkar och pinnstolar.

– En bänk med rygg, som var en vanlig vardagsmöbel i århundraden i Storbritannien. Den funkar i hallen, men även som en köks­möbel till middagen och man kan sitta flera stycken på den, förklarar hon.

Ilse Crawford har utsetts till en av Storbritanniens mest inflytelserika designer och är känd för att formge rum och miljöer som inger hemkänsla. I Sverige står hon bland annat bakom Mathias Dahlgrens restauranger på Grand Hôtel och lyxhotellet Ett hem i Lärkstan. Hennes största inspirationskälla är människors beteende och idéerna kommer ofta då hon iakttar folk i offentliga miljöer.

– Design ska vara ett rum för livet. Den ska adressera våra basala mänskliga behov och förstärka och berika livet. I dag säger många att de inte känner sig hemma på kontor, i sjukhus eller på gatan. Hur många rum har vi inte varit i som är ogästvänliga? Otrevliga material, hårt ljus, oöverskådlig planering. Design är väldigt sammanvävt med mental hälsa och en känsla av att vara hemma. Att inte känna sig alienerad, sårbar eller osäker, säger Ilse Crawford, vars naturmaterial och organiska former även har letat sig in på flygplatser och i affärer.

Kanske kan framgången för Ilse Crawfordd hemmamysiga form­givning också ses i ljuset av att många ­tillbringar mindre tid i hemmet. Kinnarps och Nichetto Studio ­satsar i år på att presentera framtidens ­arbetsplats. Förutom inkluderande och uppkopplad ska framtidens ­arbetsplats vara just hemtrevlig.

– Vi tillbringar mer och mer tid på jobbet, vilket gör det viktigt att skapa en trivsam och hemtrevlig miljö. Arbetsplatsen är inte bara en plats där man utför ett arbete, det är också en miljö där känslor uppstår. Det är ju inte helt ovanligt att folk träffas och blir kära på jobbet till exempel, säger designern Luca Nichetto i en presentation.

Inne på Greenhouse, som är möbelmässans avdelning för ung formgivning, står Sofia Almqvist och sätter ut en specialgjord servis på ett ljust träbord av ask. Orsaken till att tallrikarna och glasen är specialgjorda är att den originella bordsytan inte är slät, utan består av hundratalet fördjupningar. Ett månlandskap av kratrar, eller en öken med sanddyner.

– Hela projektet grundar sig i en studie i hur man äter och hur ­måltidstraditionen har utvecklats. Jag tyckte det var ledsamt att vi inte längre äter så mycket tillsammans. Man äter så mycket på väg, eller i soffan, eller måltidsersättning. Så jag ville med fysiska föremål och på ett dekorativt och sympatiskt sätt berätta att det är här vid matbordet man ska samlas och äta. Jag tänkte först göra bordet i sten, men tyckte att trä gav ett mjukare intryck och förmedlade mer värme och hemtrevnad, säger Sofia Almqvist.

Hon är en av de 22 designer som har chans att vinna i tävlingen Ung Svensk Form, där konsthantverk och textilier är framträdande inslag i år. Utställningen invigs i dag tisdag av kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke.

De flesta av möbelmässans montrar tar form först i sista stund, så vad som blir årets trender återstår att se även för möbelmässans ­ansvariga. Men om hemtrevnad är ledstjärnan för fler av årets formgivare passar det förstås en viss möbeljätte lika bra som fårfällen framför brasan. I ett hörn av ­välkomstloungen står några föremål på en bänk – ett par lampor, några korkunderlägg, en glasburk och en keramikkanna – som i vår blir tillgängliga för en avsevärt bredare kundkrets än de som frekventerar Matsalen på Grand eller checkar in på Ett hem. Årets Arts & Crafts-influerade hedersgäst visar sig redan vara kontrakterad av modern till all industridesignad heminredning.

– Jag gillade idén att nå ut till en större publik. Att formge för Ikea är så industriell man kan bli, men även industridesign kan vara mänsklig. Jag ville få in den där känslan av naturmaterial och påtaglighet. Bara för att saker produceras industriellt behöver de inte se industriella ut, säger Ilse Crawford.

Möbelmässan i siffror.

40 000 besökare brukar komma till Stockholm Furniture & Light Fair. Det kommer också 6 000 utländska inköpare, arkitekter, designer och journalister.

110 kr i förköp på nätet, 140 kr på mässan kostar inträdet på lördag den 7 februari, då mässan öppnar för allmänheten. Den 3-6 februari är mässan bara öppen för branschen.

700 företag varav 300 utländska ställer ut på de 70 000 kvadratmeterna i Stockholmsmässan.

80 procent av alla utställande företag kommer från de skandinaviska länderna.

33 formgivare eller ­designgrupper och 30 design­skolor från 13 länder deltar i Greenhouse, som är ­möbel­mässans hall för unga ­formgivare.

12 designer ställer ut i ”Twelve”, mässans område för etablerade nordiska designer.